Wednesday, August 8, 2018

Månadsrapport - Juli 2018



Hej allesammans!

Då var juli över, och ännu en månadsrapport skrivs. Det har varit en relativt händelselös månad. Saker och ting har flutit på, och inga direkta nyinvesteringar av vikt har gjorts. Kassan har utökats till 13%, och portföljen går fortsatt uppåt - de senaste veckorna har resulterat i väldigt positiv utveckling för både den globala och den svenska portföljen.

Jag känner att jag genom min större fokus på konst kunnat utvecklas ganska mycket för korta tiden på en månad. Jag är mer nöjd med mina teckningar, framför allt porträtt, än jag någonsin varit tidigare. Uppmuntrande och väldigt roligt, måste jag säga, att se hur hårt arbete förändrar saker och ting, även kreativa saker där man tycker att man inte gör så mycket annat än vad man gjort tidigare.

Det finns inte längre frågetecken om huruvida jag kommer att nå mina mål om ett år, två år eller tre år. Målen kommer att nås, vad som än händer. Mitt mål om att studera på konstskola är också något som kommer att uppnås, precis som jag skrivit om i tidigare inlägg. Ju mer tid som går, desto tydligare blir detta.

Jag har skiftat lite fokus vad gäller investeringar utöver mina "vanliga" svenska aktier som utgör grundportföljen. Tanken är ju att aldrig sälja dessa (i princip), oavsett vad. Jag tänker dock i framtiden börja investera lite mer även utanför denna filosofi, där jag precis som många andra utifrån traditionell värdeanalys söker "cases" som jag bedömer som lönsamma. Dessa cases kommer då att tinnas över hela världen. Till att börja med blir denna typ av investeringar i framtiden ganska små, men förhoppningen är att när grundmålen är uppnådda, kunna spendera mer likvider på denna typ av ganska roliga investeringar.

I'll keep you all posted!

Nu har vi gått in i Augusti, och sommaren går över om någon månad eller två. Det ska bli spännande att se hur börsen utvecklas de kommande månaderna. Oktober och November är ju ändå relativt starka utdelningsmånader.

No comments:

Post a Comment