Tuesday, May 30, 2017

Månadens Investeringsbolag - Maj

Jag kom under helgen på en intressant tanke för ett återkommande projekt.

Vi har i Sverige ett större antal investmentbolag vars portföljer består av olika svenska och utländska bolag - bolagen med samma mål, att förvalta och utveckla bolag till det bättre. Investering i Investmentbolag som Bure, Creades, Investor, Svolder, Öresund, Ratos, Kinnevik och Latour är ingenting nytt. Kända profiler som bl.a. Aktiestinsen gjorde sin förmögenhet genom investeringar i denna typen av bolag.

Även Vargfonden har i dagsläget aktier i två svenska investmentbolag - Latour och Investor. Och det är med dessa bolag i åtanke som jag tänker börja denna idé. Varje månad öronmärks en liten summa (mellan 1000-2000 SEK) av mitt investeringskapital till att endast investeras i svenska investmentbolag som är del av eller kan bli del av Vargfonden.

Målet är att skapa en återkommande investering i välrenomerade bolag där målet inte är en hög, snabb direktavkastning utan ett långsiktigt ägande med perspektiv om 30-50 år.

Jag har därför gått igenom de investmentbolag som finns i Sverige, deras portföljer och deras strategier samt deras historik. Efter att ha nogrannt vägt de investmentbolag som finns har jag kommit fram till:




Goda innehav, redan en del av portföljen, tänker absolut utöka detta ägande med tiden. Investor AB är GRÖNT för det här lilla projektet!

Image result for industrivärden
Banker (Gillar jag inte nödvändigtvis i dessa sammanhang), Ericsson, Volvo och SCA. Samtliga är bolag jag inte är SÅ sugen på i dagsläget. Industrivärden är RÖTT för detta projekt.

Image result for melker schörling logo
Lite väl nytt, inga superintressanta innehav (Securitas finns även genom Latour, Assa abloy är lite sådär). Avgörande blir dock rekordlåg avkastning om 0.66%. Även om inte avkastningen styr så är detta lite i det magstarka laget. Melker Schörling blir RÖTT för detta projekt.

Lundbergs
Lundbergföretagen har lite för tung vägning mot fastigheter och en oförsvarbar låg historisk utdelning i kontext till de bolag man har. Även banker är ett minus för mig här, just i detta projekt. Lundbergsföretagen får RÖTT för detta projekt.

Image result for Latour
Latour har rätt tänk, med starka, intressanta och unika innehav. Företaget har funnits länge nog och har sedan påbörjan levererat en otrolig utveckling. Avkastningen är vid 2% acceptabel. Nyfiken på vad man kommer åstadkomma i Latour. Latour är GRÖNT för detta projekt.

Image result for Ratos
"identitetskris" är ordet som jag tänker när jag hör Ratos. Man har slagits med ekonomiska svårigheter och portföljstruktur ganska länge nu. Mycket motgångar, mycket VD-problematik, och deras strategi om att köpa och sälja snarare än köpa och förvalta är inte riktigt till min smak. Ratos får RÖTT av mig för detta projekt. 


Bure Equity AB
Portföljnnehav i onlinebutik/plattform är för mig rödflagg - denna typ av verksamhet gillar jag inte. De andra grenarna är inte ointressanta, men jag måste sätta mig in mer innan jag tar ett slutgiltigt beslut här. Bures ursprung är väl också lite sisådär - jag får återkomma till detta, men just nu blir det RÖTT för Bure.


Start
Alldeles för nytt bolag, tyvärr. Kanske i framtiden - men just nu är det RÖTT.



logo
Innehaven och policyn är intressant. Bolaget har en god historik med intressanta företag. Detta bolag tittar jag för närvarande närmare på, men har inte nått någon slutsats. Just nu är det RÖTT.


Svolder
Intressant bolag med hälsosam policy och goda investeringskriterier. Intressanta innehav med goda framtidsutsikter. Definitivt ett bolag att räkna med. Svolder är GRÖN. Dock med försiktighetsmaning på grund av de risker som småbolag för med sig.


Image result for Kinnevik
Nej. E-handel. Stort, stort nej. Alldeles för stort fokus på detta. Verkligen inte det jag är ute efter, tyvärr. Säkert ett bra bolag i många andra sammanhang, men för mig så är det RÖTT.


Öresund
Qvibergs bolag - vilket tyvärr på grund av herrens bakgrund gör det svårt för mig att rättfärdiga. Det finns köp i investmentbolag som inte dras med historiken av HQ-bankskandalen. Öresund är RÖTT


Som framstår av ovanstående sammanställning finns det 3 bolag som kommer i fråga - Investor, Latour samt Svolder, där jag skulle säga att Investor och Latour står främst. Valet varje kalendermånad kommer alltså stå mellan dessa 3 bolag, och där ett litet inköp i ett av dessa bolag ska göras.



Image result for Latour

Gällande Maj månads val av investmentbolag har jag valt att öka mitt innehav i Latour. Bolaget förfogar över intressanta innehav och ligger för tillfället marginellt längre från 52-week high.

Inköpet gjordes som mitt investmentbolaginköp, då under månad Maj.

Avkastning på inköpet blir 2.01% och inköpet ökar min årsutdelning med ~16 SEK före skatt.

YoC för min position i STO:LATOB är 2.00%.