Thursday, May 3, 2018

Månandsrapport - April 2018

Ovanstående: Portföljutveckling April 2018 jämfört med OMXS30


Ovanstående: Portföljutveckling 2018 jämfört med OMXS30


Utvecklingen fortsätter i positiv anda. Även om portföljen under månaden inte alltid har slagit index är trenden på lång basis väldigt positiv. Utdelningsperioden har under månaden fortsatt, och ytterligare cirka 30% av total årsutdelning har under månaden inkommit på kontot. Hela denna summa har lagts till besparingar, och även framtida inkomster och utdelningar kommer att läggas till kassan. Målet är fortsatt att utöka detta till mellan 10-20%. Förhoppningen är att marknaden vänder mer generellt och vi ser köptillfällen i många företag, både i och utanför Sverige.

Sparkvot och kostnadstäckning visar positiva tendenser även fortsättningsvis. Månaden som gått har sett några få omallokeringar av aktier, men inga injektioner av kapital för nyinköp. Över sommaren har jag fått ett väldigt roligt uppdrag som kommer innebära stora mängder av sparbart kapital i det långa loppet - en väldigt positiv utveckling som jag dock hade förväntat mig.

Kort sagt så går planeringen vidare. Pension är inte något jag har i tankarna, eller att förändra min arbetssituation. Än så länge är jag väldigt nöjd med min arbetsrelaterade situation och har inget behov av att förändra detta. Arbetet är utmanande och roligt, även om jag vet att jag i framtiden vill förändra.detta. Om detta betyder om 1 år, 3 år, 5 år eller 25 år, det återstår att se.

Jag vet dock att känslan av att ha frihet i bakfickan när man arbetar, känslan av att kunna sluta om man så önskar, den är obeskrivlig och helt underbar. All typ av arbete blir mer hanterbart, man är mycket lugnare rent allmänt, och saker kommer inte riktigt in under skinnet på dig.


Frihet är något jag i allra högsta rekommenderar till alla. Och aktier är ett roligt och effektivt sätt att på långsiktigt håll uppnå sådan frihet. 

Det var allt för april månad. Sommaren har börjat. Det är varmt ute, och mindre tid spenderas framför datorn. Jag håller koll på mina investeringar, någon gång varannan dag, men inte mer än så :). Ha det gott allesammans!

No comments:

Post a Comment