Friday, September 22, 2017

Tankar inför framtiden



Mycket funderingar inför framtida och nuvarande investeringar under de veckorna som gått. Stormar, attentat, naturkatastrofer och annat. Det får mig att tänka säkerhetstänk. Jag har gått igenom min portfölj ett par gånger nu och sett till mina innehav, se om det är något jag behöver ändra på utifrån vilken strategi jag faktiskt vill ha. Kanske är det lite rädslan och oroligheten i världen som talar, men jag tror att jag har identifierat några saker jag vill ändra.


* Mer SEK, EUR och NOK, mindre USD
Vikta ner lite grand i USA - och framför allt i företag vars säte, aktivitet och beroende ligger endast i Amerikas förenta stater. Jag känner att dessa företag är något man har väldigt lite kontroll över, och lite svårt att få grepp om, även om man läser amerikanska investeringsbloggar. Av denna anledning har jag valt att likvidera en relativ stor position av mina amerikanska innehav så fort dessa inbringar en vinst (2 av dessa gör det redan) och omallokera dessa till Svenska innehav.

I framtiden skall mina Amerikanska Innehav vara av sådan karaktär att de inte är beroende av amerikanska marknaden, och helst att de bara ligger på USA-börsen av andra anledningar än att företaget har sin huvudsakliga marknad här. Jag kommer självklart att fortfarande ha en stor del USD i portföljen - runt 25% är målet - men acceptera större nedviktningar här.



* Mindre "carpet bombing"
Jag misstänker att jag stirrat mig lite blind på att försöka dela upp utdelningarna för mycket, och till följd av detta har accepterat risk jag inte behöver acceptera. Detta går ihop med föregående punkt, och är något jag också tänker ändra. Man får helt enkelt acceptera att lejonparten av investeringarna ger utdelning mellan Mars - Juni, och att det är det man får planera efter. Som det ser ut nu kommer över 75% av mina utdelningar under dessa månader, nästan 33% kommer i april. Detta är helt enkelt något man får acceptera, tänker jag!



* IPO-portfölj
Dels för att göra saker lite roligare och mer engagerande, dels för att ta del av bolag jag tror på, och dels för att hålla sig mer uppdaterad i bolag som kommer till börsen, tänker jag öppna en IPO-orienterad portfölj. Målet är att ta del av intressanta IPO's, följa dessa under en tid vid inköpsdatumet, och sedan göra en avvägning om huruvida bolgets aktier ska avyttras eller ej. Målet är att börja med en nätt summa om 10 000 SEK.


* Högre miljöfokus
Jag investerar redan inte i olja, vapen eller dylika företag. Målet är att framtida investeringar ska ha lite mer "sustainability" som fokus. Fortums köp av Uniper är ett exempel på något jag inte gillar, och starkt ifrågasätter. Har tagit kontakt med Fortums IR-avdelning för att se vad de säger om rättfärdigande för detta, då jag inte anser att det rättfärdigande som framkommit är tillräckligt.




Inom den närmaste tiden kan ni förvänta er en del avyttringar av innehav från min del, då på den amerikanska marknaden. Det gäller framför allt Omega healthcare Investors, Realty Income Corporation, Iron Mountain Incorporated samt två jättar - General Mills och Coca Cola. Japp. Dessa två kommer försvinna från min portfolio för att istället investera pengarna i inhemska alternativ inom bygg, dagligvaruhandel och annat.

Efter knappt 1.5 år är jag ju inte ens riktigt "påbörjad" som investerare. Jag håller fortfarande på att hitta min investeringsstrategi, och jag anser att detta är en viktig del av den för att det, och för att jag, ska kunna hålla mig länge.