Saturday, September 30, 2017

Fast anställning i stället för konsultuppdrag

Övergång till fast anställd

Under det senaste året har jag mer än inte arbetat som konsult i form av underleverantör till ett av Sveriges största bemanningsföretag. Jag har alltså haft möjligheten att via mitt eget bolag styra lön och ibland även arbetsrelaterade kostnader i form av resor, mobil, elektronik etc. När mitt uppdrag nu under September månad (igår!) tog slut, bestämde jag mig för ett par veckor sedan att acceptera ett erbjudande som fast anställd inom organisationen, då inom arbetsledande/chefsposition. Kort och gott betyder det att jag har accepterat att "gå ned" i lön en aning, i alla fall 6-10 månader framåt - i alla fall mot vad jag KUNDE ha tjänat om jag fortsatt arbeta som konsult.

Det var inget lätt val, men jag ser det som det rätta valet på grund av följande:

* Bygga på mitt CV. 
Jag är bara 31 år gammal och har, i relation till vad jag faktiskt har arbetat med, ett ganska tunt CV om man ser till konkret erfarenhet (mycket chefspositioner trots väldigt lite konkret erfarenhet). Detta är någonting jag vill bygga på, för att i framtiden möjliggöra fler chefspositioner och olika typer av chefs- och styrelseuppdrag inom olika organisationer. Det som kunde erbjudas mig på konsultbasis var endast arbeten som "vanlig" anställd - då med högre lön än jag tjänar nu som arbetsledare, men fortfarande en hierarkisk lägre position än jag har i min anställning som börjar på måndag.

* Supplementera min förvärvsinkomst genom företagsinkomst.
Mitt företag har en del pengar på kontot, och jag tänker bygga ut och bygga på min privatinkomst genom att även ta ut pengar från bolaget. Detta kommer betyda att jag inte märker av dippen i inkomst rent praktiskt - i alla fall inte de närmaste 8-10 månaderna.

* En helt superb arbetsgrupp
Arbetsglädje på jobbet är inget som är värdelöst - och jag har hittat en arbetsgrupp jag tycker väldigt mycket om, och framför allt ett antal individer jag känner att jag kan lära mig väldigt mycket av. Jag tänker vara kvar inom organisationen för att lära mig så mycket jag kan, både till potentiella framtida uppdrag inom organisationen, men även uppdrag utanför organisationen.

* Förändrad boendesituation
Jag har bestämt mig för att likvidera min bostadsrätt när jag hittar en alternativ boendemöjlighet närmare mitt arbete, och i framtiden utgå ifrån min "Hembas", min villa, och vid behov hyra ett boende. Detta för att jag hellre har likvider och kapital investerade i börsen än i bostadsrätt. Då min bostadsrätt var relativt dyr och jag är ganska belånad, så önskar jag att ändra på detta.

Dessa är de främsta anledningarna till varför jag nu övergår till en fast anställningsform inom den närmaste framtiden.

Flera på mitt arbete vet att jag har ett aktieintresse, och jag vet att en och annan läser bloggen. Det är ingenting jag basunerar ut om man inte frågar eller visar intresse, och jag har ändå ett önskemål att förbli "relativt" anonym i dagsläget.

Ha en underbar dag - och spara på!