Sunday, October 1, 2017

Mål för Q4

Hej allesammans.

Sedan idag är vi alltså inne i fjärde kvartalet för 2017. Mycket har skett under Q3 vad gäller omstruktureringar i portföljen och implementeringen av en, vad jag anser vara, en något framtidssäkrare investeringsstrategi. Tiden får väl utvisa om jag har rätt i detta eller inte. Jag ser med stor glädje på de aktier som nu ingår i portföljen, och att vissa som jag hade för ett tag sedan har avlägsnats och sålts.

Med det sagt så vill jag gärna sätta upp lite mål för Oktober, November och December 2017.

* Investera 60 000 SEK i portföljen.
Ett genomsnitt om 20 000 SEK i månaden skall investeras i portföljen i aktier som har ett bra köpläge. Tyngdpunkten kan gärna ligga på aktier med en mer långsiktig tillväxt en högutdelare.

* 1 kortare novell (25-50 sidor) per månad.
Jag skriver mycket, men det har avtagit på sistone. Dags att sätta nya mål och fortsätta skriva på mina små fantasy- och science-fiction-baserade historier. En sådan per månad skall skrivas.

* 50 träningspass
Kvartalet har ca 91 dagar - bör inte vara något problem.

* 2 timmar piano/vecka
Smått mål till att börja med, men lite mål även på den fronten är bra att ha.

* Skriva portföljpresentationer på samtliga ~40 bolag
Jag vill gärna skriva varför jag gillar och har investerat i samtliga bolag i min portfölj. Ungefär 4 färdiga - över 35 kvar.

* 2-3 timmar konst, minst 4-5 dagar i veckan
Även om det är omöjligt att bli så bra som jag vill bli medan jag jobbar i den grad jag gör just nu så vill jag inte förlora någon färdighet. Det kräver en aktiv träning av konst, något jag måste bibehålla.

* Hålla konsumtionen till en låg nivå.
På grund av en relativt belånad bostadsrätt ligger jag på mellan 9000-12000 i kostnader per månad, inklusive räkningar och annat. Detta vägs upp genom en relativt hög nettoinkomst, och det reflekterar INTE framtida månadskostnader när jag gör mig självständig. Dock ska jag fortsätta att hålla de kostnader jag kan kontrollera låga.

Jag har långt kvar - gissningsvis en 3-4 år - innan jag kan börja fundera på att börja försöka göra lite ledig tid och se hur det fungerar att leva på utdelningar. Jag ser fram emot varenda sekund som det kommer att ta för att komma dit! :).