Saturday, October 21, 2017

Kvartalsrapport Q3 2017 - Daimler



Senast släpptes kvartalsrapport Q3 2017 för Daimler.

Förra kvartalsrapporten visade glädjande siffror för allas vår favorittillverkare Daimler. Omsättning i samtliga storregioner ökad och den totala ökade mer än 7%, och man ökade även antalet anställda med cirka 8000. EPS ökade från 2.27 till 2.28. Trots ökad omsättning var det en brist på tillväxt i faktisk försäljning, mestadels på grund av skatteförändringar i den kinesiska marknaden. Den Europeiska bilmarknaden var något svagare än föregående år, dels på grund av diskussionerna kring dieselns framtid. I indien och Japan såldes mer bilar än föregående period. Efterfrågan på Daimlers lastbilar fortsatte fluktuera från marknad till marknad, medan efterfrågan och försäljningen av skåpbilar och små lastbilar ökade med nästan 7%.

Denna kvartalsrapporten är i liknande positiv anda, med flera milstolpar inom förnybar energi och Daimler. Bland annat släpptes FUSO eCanter, världens första serieproducerade el-lastbil.Car2go, mytaxi och moovel, samtliga tjänster som Daimler underhåller, har ökat med 116% i kunder. Företaget har också tagit fram en plan för dieselmotorer som ska garantera att företagets framtida utvecklade motorer har en väldigt låg inverkan på miljön.

Omsättning och försäljning ökade med 6% och 9% respektive, medan EBIT för bilar och vinst sjönk med 14% och 17% respektive. Detta är inte positiva tecken från ett företag som Daimler. En stor nyhet är att Daimler planerar att separera företag i tre divisioner för att stärka den företagsmässiga strukturen. Summor i storlek av tresiffriga miljoner euro kommer att investeras i de initiala stegen. Ett godkännande för att genomföra dessa steg kommer att sökas tidigast 2019.

Daimler förklarar nedgången inom EBIT med engångseffekter relaterad till reparationer, service och planer för dieselmotorer. Även högre kostnader för avancerad teknik omnämns. Med tanke på ökad försäljning och omsättning är detta en rimlig förklaring - dock kommer detta fortfarande påverka betyget som ges till Daimler. Bilförsäljningen som ökade med 6% var framför allt tack vare E-klassen och SUVar. Även försäljningen inom Lastbilar går väldigt bra, i framför allt Asien och NAFTA. EBIT för lastbilar, till skillnad från bilar, har ökat under Q3. EBIT för både vans och bussar går dessvärre nedåt, trots en ökad försäljning.

Investeringar i nya teknologier har ökat avsevärt - över 5 miljarder jämfört med 2012, och med god anledning. Daimler utvecklar nya motorer, och är på väg mot en framtid med bilar som inte längre behöver en förare. Även om detta säkert är 20-30 år i framtiden, är Daimler fortfarande på god väg, och den nya S-klassen är bland den mest avancerade i sin klass tillsammans med Tesla.

Daimler har byggt en ny, stor fabrik som tillverkar deras batterier i Tyskland. Man har även byggt en i Kina samt i USA.


Tankar kring Daimler och framtiden
Daimler ligger framåt vad gäller utvecklingen av nytänkande elbilar. Företaget har svårigheter med vissa delar av de nya marknaderna. Stora investeringar kommer att krävas, och ingen vet hur elbilen kommer att förändra marknaden, vad som kommer hända och vad som kommer att skilja dem på olika sätt från traditionella bilar (utöver självklara bitar). Livslängden på komponenter är något som måste testas igen och igen, och allt detta kommer att kosta pengar.

Daimler är dock välpositionerade för detta arbete, och är det bilföretag jag bedömer har bäst möjligheter globalt att implementera detta, tillsammans med BMW och VW.. Framtiden får utvisa om detta stämmer, men de nuvarande siffror som kommer från koncernen visar både stora framsteg och smärre bakslag.

Rekommendation kring Daimler
På grund av en utmanande marknad, nya koncept men ett starkt fundament med en lång historik av framgångsrikt bilbyggande tilldelas Daimler, trots de ekonomiska problem som företaget dras med i vissa segment av Aktievargen ett "B" i investeringsbetyg. Rekommenderat innehav är mellan 1-3% av portföljvärde.

Vänligen observera friskrivningsklausulen.


Betyg

B