Wednesday, October 4, 2017

Portföljallokering färdig

Under de senaste veckorna har jag arbetat med att allokera om portföljinnehaven efter hur jag vill se mina innehav ur ett långvarigt perspektiv. Detta har medfört att många innehav inte längre platsar i portföljen utifrån bolagsresultat, framtidsstrategi, valuta, och andra faktorer jag ser som viktiga. Denna process är nu näst-intill färdig, och resultat kan ses på min Shareville.


Det som återstår är avyttring av Betsson samt H&M. Båda innehaven är mindre än 3% sammanlagt, men det behöver fortfarande åtgärdas. Detta kommer att göras när kursen tillåter, vilket den tyvärr inte gör idag.

Portföljen har nu en övervägande del Svensk, Norsk och Europeisk valuta. Dollar (Amerikansk och Kanada) utgör mindre än 15% sammanlagt. Sektorsuppdelningen är något jag gillar skarpt, och även om Consumer Staples kräver en 5-8% till i jämförelse med resten är detta en mycket god början.

Året har varit ett upptaget år - mycket strategiska förändringar under loppet av de senaste 12 månaderna. Nu tror jag att jag hittat där jag är "bekväm". Jag utesluter inte andra bolag i framtiden, men dessa kärninnehav skall utgöra majoriteten för de närmaste 3-5 åren.

I samband med omallokeringen har jag också ökat min uppskattade årsutdelning. Detta är en positiv bieffekt. 

Största portföljinnehaven är för närvarande cirka 7% av sammanlagd vikt. Detta skall minskas till 4-5% i det långa loppet. Ett innehav skall inte över vara 5% vikt av totalinnehavet. Jag vill även minska viktningen mot IT något, men detta kommer att göras genom att injicera mer kapital i portföljen, inte genom omallokeringar. De sektorer jag vill ha ökade är framför allt som sagt Consumer Staples samt även lite i fastighet. IT och Finans bör ned något. Industri kan också viktas upp en aning.

Hur ser era övergripande portföljstrategier ut? Hur tänker ni kring den här typen av strategi?