Kesko är en finsk retailkoncern med huvudkontor i Helsingfors. Bolaget har butiker och verksamhet inom dagligvaruhandeln, byggvaru- och verktygshandeln, idrott, bilar och maskinhandeln. Kesko har även dotterbolag och verksamheter i Sverige, Norge, Estland, Lettland, Litauen, Ryssland och Vitryssland.
Varför gillar jag Kesko?
* Mycket starka varumärken
* God historik, med progressiv strategi
* Miljömedvetna, etiska och socialt hållbara
* Progressiv utdelning, men ej för hög för att påverka bolagets finanser negativt
Historik
Kesko grundades i samband med att fyra olika företag slogs samman under året 1940. Den nybildade Kesko-gruppen började sina affärer under 1941. Under slutet av 1940-talet sålde Kesko-gruppen ungefär 15 MDR gamla Finska Markkas (ca. 580 mEur). Detta motsvarade ungefär 12% av den dåvarande centrala finska handelssektorn.
Kesko har sedan dess vuxit till att omfatta fler och fler affärer och handelssegment, och finns idag representerat inom många olika marknader och segment.
Marknaden
Kesko finns representerat inom många olika områden, samtliga med olika karaktär. Att jämföra bilhandeln med dagligvaruhandeln eller bygghandeln är inte något självklart. Dock, i ett land som Finland, kan det tyckas logiskt att ett konglomerat som Kesko har denna typ av marknadsposition. En liknelse kan dras till bland annat Wal-mart i USA (förutom bilar). Under de senaste åren har marknaden för dagligvaruprodukter, precis som i andra länder, karaktäriserats av hög priskonkurrens. I Finland har man sett att människor har mindre pengar, varför butiker har konkurrerat med att sänka priserna för att öka och få marknadsandelar från konkurrenter. Detta är även en av riskerna som Kesko utsätter sig för.
Konkurrenter finnns i form av Lidl, Alepa, Prisma, R-kioski och S-market. S.ryhma är en motpol till Kesko och kan liknas vid gamla Coop i Sverige, ett liknande typ av kooperativ matbutik.
Konkurrenter för bilhandel och resterande verksamhet finns i form av liknande aktörer, alternativt bilhandlare och byggvaruhusföretag. Marknaden i Finland är hårt ansatt, och det gäller att de företag som vill vara del i detta hela tiden anpassar sig till ändrade förutsättningar.
Den absoluta majoriteten av företagets försäljningar kommer från finland - 80%. Resterande kommer från Litauen, Sverige och Norge, samt några få procent från Vitryssland, Polen, Lettland och Estland.
Ägarstruktur
Största ägarna i företaget Kesko sett till andel av röster i bolaget är K-varuhusens ägare själva, genom ett intressebolag. Dessa äger en andel om ungefär 10%. Resterande aktieägare är mestadels fonder, pensionsfonder och institutionella investerare. Ägarbilden i Kesko är således långt ifrån perfekt, men det finns en liten andel av bolaget ägs av folk som inte är institutionella investerare, och detta kan karaktäriseras som en fördel. Utöver det är ledningen i min bedömning trovärdig. Sett till företagets utveckling av utdelning och ekonomi är det viktigare för företaget att bibehålla tillväxt än att tillfredsställa aktieägare, något som från ett värdeskapandeperspektiv är positivt.
Produktion
Bolaget är aktivt inom ett flertal marknader.
Dagligvaru/Matbutik
Keskos främsta närvaro är inom dagligvaruhandeln, där Kesko är ett av landets största aktörer. Keskos funktioner är att sköta centraliserat inköp av produkter, urval av produkter till specifika butiker, logistik och utvecklingen av koncept för butiksnätverket. Kesko styr bland annat K-Market, K-Supermarket och K-Citymarket-butikerna, av vilka det fanns nästan 1000 under 2012. Ungefär 50% av alla människor i finland bor mindre än en kilometer från en K-butik.
Som svenska butiker, har Kesko sina egna varumärken. Keskos varumärken är Pirkka och Euro Shopper.
Kläder och hemvarubutiker
Kesko har också hand om Intersport Finland, Asko, Sotka, Musta Pörssi och Kenkäkesko. Här hittar kunder kläder, hemprodukter, sportprodukter, fritidsprodukter, elektronik och underhållning samt möbler. Störst bland dessa är Intersport, störst i finland, samt Kookenkä och Andiamo, som säljer skor.
Byggprodukter och hemförbättringar
Rauttakesko är en internationell försäljare av produkter relaterade till renovering och byggnadsprodukter. Butikerna finns representerade i Finland, Sverige, Norge, Estland, Lettland, Litauen, Ryssland och Vitryssland. Butiksnamn som K-Rauta, K-maatalous, Byggmakker, Senukai och OMA är butiker som bör kännas igen. Rautakeskos primära funktion är utvecklingen av sortiment, centraliserat inköp samt logistik. Butikerna ägs oftast av entreprenörer/franchisetagare.
Bil och Maskinhandel
VV-auto importerar och marknadsför Volkswagen, Audi och Seat samt märkenas företagsbilar i Finland. Utöver det importerar företaget även Seat i Estland och Lettland. VV-auto säljer och servicear bilar vid egna verkstäder i Helsingfors och Turku.
Konekesko är en verkstads- och servicefirma som specialiserat sig på import, marknadsföring och reparation av maskiner för konstruktion, materialhantering, lantbruksmaskineri, bussar och lastbilar. Man säljer äver Yamarin-båtar i Finland.
Båda märkena är ledande varumärken i deras marknader.
Positiva aspekter/Konkurrensfördelar
* Marknadsledande i Finland
* Goda finanser
* Progressiv utdelningspolicy
* Förtroendeingivande ledning
* Bra framtidsstrategi
* Världens mest socialt hållbara företag inom sin sektor
Risker
* Stor konkurrens och prispress i Finland
* Franchise/Entreprenörskap i stället för att bolaget äger vissa butiker
* Den ekonomiska situationen, och konsumenternas situation i Finland är inte positiv, och framtiden ser för närvarande inte positiv ut heller.
Generella finanser
Kesko har generellt sett goda finanser. Under verksamhetsåret 2016 ökade koncernens försäljning med nästan 2 Mdr EUR, ett brott av negativ utveckling som företaget tidigare hade haft under ett antal år. Detta var som resultat av en omstrukturering inom koncernen för att öka vinsten, som har fungerat väl. Antalet anställda ökade med nästan 4000 under perioden. Mycket av detta kan förklaras med att Kesko under året genomfört ett förvärv av två stora aktörer - Suomen Lähikauppa och Onninnen.
RoE under 2016 ökade till ca 11.9%, och Kesko återtog positionen som en av Finlands främsta arbetsgivare och skattebetalare. Genom en marknadsandel om nästan 40% garanteras även en framtid av om inte perfekta, i alla fall goda finanser. Företaget har som policy att dela ut minst 50% av vinsten i form av utdelning. Under senaste år sänkte Kesko utdelningen som resultat av förluster, men man planerar att de närmaste åren i samband med att vinsten ökar att även öka utdelningen.
Sammanfattning av portföljinnehavet
Kesko är ett kärninnehav som ämnar att täcka framför allt den finska marknaden. En liknande aktör på den norska marknaden som jag önskar att ha har jag ännu inte hittat. Innehavet av Kesko säkrar att Aktievargens portfölj inte bara är representerat inom finsk dagligvaruhandel, utan även inom teknik, byggvaror, kläder och bilar.
Målet är att Kesko ska utgöra 2.5% av portföljen.