KONE är en av världens största tillverkare vad gäller hissar, rulltrappor, skjutdörrar/automatiska dörrar och persontransportation. Företaget finns representerat runtom i världen, men kommer ursprungligen från Finland. Företaget har över 50 000 anställda, över 400 000 kunder och KONE's utrustning finns på väldigt många olika platser. Företaget är aktivt i över 60 länder och det finns försäljare och auktoriserade distributörer i över 100 länder.
Varför gillar jag KONE?
Kone är bland de största aktörerna i sin marknad, har funnits i över 100 år och har mycket solida finanser. Tilltron till företaget är högt. Jag tycker också om att KONE har på ett bra sätt börjat komma in i den asiatiska marknaden, något andra företag fortfarande arbetar hårt med. Utöver detta har även KONE en god utdelningshistorik med en bra utdelningspolicy. Bolaget är välpositionerat och ligger tekniskt sett i framkant vad gäller sina produktsegment.
Historik
KONE började under 1910 som en importör av hissar från resten av världen. Det tog dock bara 7 år innan KONE helt slutade importera hissar och istället började producera dem på egen hand, med endast 50 anställda. Bolagets första utomlandsföretag/dotterbolag grundades på 50-talet, när KONE fick en svensk motsvarighet i AB Kone hissar of Sweden. Företaget fick även kontraktet att efter andra världskriget installera och hjälpa till med varuleveranser för sovjetunionen i form av skadeståndsbetalning för deltagande i andra världskriget. Detta ledde till att bolaget blev tvungna att utveckla nya processer för att bemöta de krävande tillverkningschema som landet ställde.
KONE har en jämförelsevis blygsam historia av andra företagsförvärv, och verkar bara göra detta när det verkligen finns skäl. Endast 5 förvärv sedan 2000-talet har noterats, och detta oftast för att komma åt olika marknader eller öka expertisen. KONEs innovation har länge varit beundransvärt, och detta har även märkts i de priser och omnämnanden som bolaget får. Forbes har rankat KONE i deras lista om världens mest innovativa företag i flera år i rad, och företaget har även fått flera "Good Design"-priser genom åren.
Historiskt och teknisk har KONE också kommit med revolutionära lösningar, bland annat Ultrarope som tillåter hissar på upp till 1 kolometer i höjd, samtidigt som produkten förbrukar mycket mindre el än tidigare hissar. Man har också utvecklat hissar utan behov av maskinrum, och utvecklat flera olika typer av innovativa och ljudlösa hissar.
KONE har registrerat flertalet patent, och även konceptet "People Flow", vilket är registrerat för just KONE.
Ägarstruktur
KONE har en utmärkt ägarstruktur i form av Antti Herlin, världens 483:e rikaste individ och den rikaste personen i Finland. Han är son till Pekka Herlin, som också var VD för KONE. Antti Herlin äger över 50% av rösterna i KONE, vilket gör ägarstrukturen till en "Non-issue". Ägarbilden är således väldigt god.
Produktion
Bolaget producerar produkter och tjänster i tre segment.
New Equipment består av Hissar, rulltrappor, autowalks, automatiska dörrar och integrerade kontrollsystem för tillgång. Här görs stor del av företagets affärer och innovation, där modern utrustning installeras i företags lokaler. Konkurrensen finns i form av ett par globala företag, ganska fragmenterat i Asien medan Europa och Nordamerika är något mer homogent.
Maintenance är KONEs underhålllsprogram, där man underhåller och servicear existerande utrustning runtom i världen. Ökande krav på personlig säkerhet runtom i världen ökar också kraven på service och underhåll vad gäller utrustningen - det betyder att detta affärsområde inom KONE kommer att utöka under framtiden.
Modernization är renovering och utbyte av existerande system. På grund av samma krav som nämnts inom Maintenance är också detta ett ökande krav på existerande utrustning.
Positiva aspekter/Konkurrensfördelar
* Marknadsledande, både i faktiskt försäljning och innovation/R&D
* Stark finansiell ställning och gott kassaflöde
* En utmärkt ägarbild
* Välbehövliga och tidlösa produkter där man kan förutspå med stor säkerhet att dessa kommer behövas om 50-100 år.
* Progressiv utdelningpolicy med god tillväxthistorik
Risker
* Valutarisker relaterade till Euro
* Ägarbilden är statisk - viktigt att arvet förs vidare, och finns rykten om en arvsstrid
* KONE är ett starkt och renomerat varumärke - skandaler får svåra effekter
* Hög konkurrens i Asien som troligtvis kommer växa
Generella finanser
Den nya utrustningen som företaget erbjuder utgör den största delen i KONE för närvarande, med 55% av försäljningen. Service och underhåll utgör 31% och Modernisering av existerande system kommer in på tredje plats med 14%. Trenden är, och så även 2016/2017, att modernisering och underhåll växer något i relation till försäljning. Ser man till geografin är det framför allt Europa och Asien som dominerar försäljningen, medan Nordamerika ligger på blygsamma 19%.
Utvecklingen sjönk dessvärre något under 2016, med minskad orderingång. Dock ska man se till samtliga siffror - och såväl EBIT, Orderboken och försäljning ökade, vilket signalerar att bolaget trots brokigt år 2016 gör bra ifrån sig. Även kassaflödet ökade under 2016, vilket trots minskad orderingång om 4.2% signalerar positivt. Bolaget härleder förlusten framför allt till en svagare kinesisk marknad, vilket är en trovärdig bedömning. Övriga marknader ökade något.
KONE kommenterade att även konkurrensen i Kina ökar, något som går att härleda även till andra företag i liknande position. Dock är det positivt att avbeställning av redan beställd utrustning är något som praktiskt taget inte existerar hos KONE. Under verksamhetsår 2016 har man genomfört strategier för att prissätta KONEs produkter mer konkurrenskraftigt, vilket har gett resultat.
EPS sjönk med 0.01 EUR under 2016, men detta skall inte ses som en varningssignal i min bedömning, utan endast en fotnot. Fortsätter trenden är det något jag kommer att återkomma till.
Sammanfattning av portföljinnehavet
KONE är en av världens största, och definitivt världens mest innovativa tillverkare av hissar och transportmedel i olika former. Bolaget har en lång historik, ett stabilt ägande, progressiv och säker utdelningspolicy och en väletablerad marknad med stora andelar världen över. Det finns få saker att inte tycka om med KONE, och även om marknaden har blivit mer konkurrensutsatt under de senaste åren är detta inget som påverkar i längden. Detta är min bedömning. KONE är ett innehav jag hoppas att ha under många år.
KONE har en utmärkt ägarstruktur i form av Antti Herlin, världens 483:e rikaste individ och den rikaste personen i Finland. Han är son till Pekka Herlin, som också var VD för KONE. Antti Herlin äger över 50% av rösterna i KONE, vilket gör ägarstrukturen till en "Non-issue". Ägarbilden är således väldigt god.
Produktion
Bolaget producerar produkter och tjänster i tre segment.
New Equipment består av Hissar, rulltrappor, autowalks, automatiska dörrar och integrerade kontrollsystem för tillgång. Här görs stor del av företagets affärer och innovation, där modern utrustning installeras i företags lokaler. Konkurrensen finns i form av ett par globala företag, ganska fragmenterat i Asien medan Europa och Nordamerika är något mer homogent.
Maintenance är KONEs underhålllsprogram, där man underhåller och servicear existerande utrustning runtom i världen. Ökande krav på personlig säkerhet runtom i världen ökar också kraven på service och underhåll vad gäller utrustningen - det betyder att detta affärsområde inom KONE kommer att utöka under framtiden.
Modernization är renovering och utbyte av existerande system. På grund av samma krav som nämnts inom Maintenance är också detta ett ökande krav på existerande utrustning.
Positiva aspekter/Konkurrensfördelar
* Marknadsledande, både i faktiskt försäljning och innovation/R&D
* Stark finansiell ställning och gott kassaflöde
* En utmärkt ägarbild
* Välbehövliga och tidlösa produkter där man kan förutspå med stor säkerhet att dessa kommer behövas om 50-100 år.
* Progressiv utdelningpolicy med god tillväxthistorik
Risker
* Valutarisker relaterade till Euro
* Ägarbilden är statisk - viktigt att arvet förs vidare, och finns rykten om en arvsstrid
* KONE är ett starkt och renomerat varumärke - skandaler får svåra effekter
* Hög konkurrens i Asien som troligtvis kommer växa
Generella finanser
Den nya utrustningen som företaget erbjuder utgör den största delen i KONE för närvarande, med 55% av försäljningen. Service och underhåll utgör 31% och Modernisering av existerande system kommer in på tredje plats med 14%. Trenden är, och så även 2016/2017, att modernisering och underhåll växer något i relation till försäljning. Ser man till geografin är det framför allt Europa och Asien som dominerar försäljningen, medan Nordamerika ligger på blygsamma 19%.
Utvecklingen sjönk dessvärre något under 2016, med minskad orderingång. Dock ska man se till samtliga siffror - och såväl EBIT, Orderboken och försäljning ökade, vilket signalerar att bolaget trots brokigt år 2016 gör bra ifrån sig. Även kassaflödet ökade under 2016, vilket trots minskad orderingång om 4.2% signalerar positivt. Bolaget härleder förlusten framför allt till en svagare kinesisk marknad, vilket är en trovärdig bedömning. Övriga marknader ökade något.
KONE kommenterade att även konkurrensen i Kina ökar, något som går att härleda även till andra företag i liknande position. Dock är det positivt att avbeställning av redan beställd utrustning är något som praktiskt taget inte existerar hos KONE. Under verksamhetsår 2016 har man genomfört strategier för att prissätta KONEs produkter mer konkurrenskraftigt, vilket har gett resultat.
EPS sjönk med 0.01 EUR under 2016, men detta skall inte ses som en varningssignal i min bedömning, utan endast en fotnot. Fortsätter trenden är det något jag kommer att återkomma till.
Sammanfattning av portföljinnehavet
KONE är en av världens största, och definitivt världens mest innovativa tillverkare av hissar och transportmedel i olika former. Bolaget har en lång historik, ett stabilt ägande, progressiv och säker utdelningspolicy och en väletablerad marknad med stora andelar världen över. Det finns få saker att inte tycka om med KONE, och även om marknaden har blivit mer konkurrensutsatt under de senaste åren är detta inget som påverkar i längden. Detta är min bedömning. KONE är ett innehav jag hoppas att ha under många år.