Tuesday, October 10, 2017

Portföljpresentation - Axfood




Axfood är ett äldre innehav i portföljen, och något jag kände ganska tidigt att jag ville ha. Jag valde mellan ICA-gruppen och Axfood, men då jag bedömer att Axfood har mer tillväxtpotential och verkar ha en större anpassningsförmåga valde jag Axfood istället för ICA-gruppen. Detta har jag inte ångrat. Axfood är ett kärninnehav med 5% planerad portföljstorlek när portföljen har nått "slutstadiet".

Varför gillar jag Axfood?
* Svensk kärninnehav med representation över hela landet utan en tydlig konkurrensbild som arbetar på samma nivå som de gör (I min bedömning).
* Stabil historik
* God tillväxt
* Hög utdelning om 3-4.5%.
* Vänder sig till samtliga demografier på marknaden.

Historik
Den första hemköpsbutiken öppnade 1958. Willys började 1975, då under namnet LL:s Livs. Själva kedjan Axfood bildades 2000, när man slog samman Hemköpskedjan och D&D Dagligvaror, som samtidigt köpte Spar Sverige, Spar Inn Snabbgross och Spar Finland. Axfood tog över Hemköps börsnotering och ändrade sedan namn till just Axfood. Spar Finland har sedan dess sålts, och många av resterande spar-butiker har bytt namn till Hemköp.

Som bolag har man sedan 2000 utvecklats mycket för att vara en period om endast 17 år. Bolaget är ett av Sveriges största dagligvaruaktörer och har idag främst Willys, en lågpriskedja, Hemköp som är positionerat något dyrare och mer lokalt, samt grossistkedjan Axfood närlivs. Större än Närlivs, men något som gemene man sällan hör något om är även Dagab, som agerar som logistiklösning för Axfood företagets, samt andra externa, aktörer.

Marknaden
Marknaden i Sverige domineras av framför allt ICA-gruppen och dess olika butiker, Willys, Hemköp, Lidl, Coop, Netto och andra småbutiker. Det finns även mindre kedjor såsom Tempo och Handlar'n som står under Axfood. Konkurrens inom dagligvaruhandeln är hård, med ständiga reor och tävlingar om vem som denna vecka kan erbjuda bäst pris på kycklingbröst, 1 kilo goudaost eller andra produkter. Kunder kan ofta inte karaktäriseras som lojala, utan går dit priserna är bäst (med vissa undantag).

Axfood har gjort en mycket medveten positionering genom Willys och Hemköp, som båda tillfredsställer olika kundsegment. Jag bedömer personligen inte att andra lågpriskedjor som Lidl konkurrerar med Willys direkt, då de har olika typer av produkter. De flesta jag känner (inklusive mig själv) handlar på olika butiker för att få tag på olika produkter. Netto kan komma in som en konkurrent, men den största konkurrensen är naturligtvis mellan Axfood och ICA.

Karaktäriserande för marknaden är ett större fokus på hållbara och ekologiska varor, klimatsmart agerande och egna märken där det är möjligt. Genom egna märken som Eldorado, Garant, Premier, Fixa och Minstingen har Axfood täckt segmentet av egna varor för att tillgodose denna marknad. Dessa konkurrerar i sin tur med Lidls egna varor samt ICA:s och Coops egna varumärken. Ser man till Willys tillväxt och utveckling är det tydligt att strategin som företaget har genomfört fram till dags dato har varit framgångsrik.

Dagligvaruhandeln har också kommit att inkludera onlineaktörer som erbjuder kassar och matleveranser av enstaka produkter till dörren. Detta är en ganska ny marknad i Sverige, och är under utvecklingen. Axfood har under 2016/2017 förvärvat mat.se vilket garanterar att man här är delaktig och har möjlighet att medutveckla framtida lösningar för onlineshopping.

Ägarstruktur
Axfood ägs till 50.1% av Axel Johnson AB, ett familjeägt företag som varit aktivt sedan 1800-talet. Ägarbilden i Axfood ser jag som ett faktiskt drömläge, då jag ser väldigt få ägarrelaterade konflikter i framtiden i Axfood. Axel Johnson AB äger även bolag som bland annat Åhlens och Dustin. Övriga ägare av Axfood är utländska institutionella investerare, fondbolag samt privata ägare som jag själv.

Produktion
Axfood agerar genom sina butiker och bolag som en helhetslösning. Man agerar återförsäljare åt andra bolags tillverkade produkter samt producerar och köper in egen mat som man sedan säljer. Detta görs i Hemköp, Willys, Tempo, Handlar'n och Direkten. Koncernens produktion av egna varumärken, samt lanseringar av nya, egna varumärken har accelererat. Senaste tillskottet är "Minstingen", koncernens egna produkter av spädbarnsprodukter (0-3 år).

Dagab och Närlivs är spännande segment där man hjälper både egna butiker såväl som andra aktörer med logistik- och grossistlösningar. Man säljer till både större restauranger och mindre butiker och även små "matställen".

Axfood går även in och köper färska grönsaker och frukter direkt från lokala leverantörer, vilket gör att utbudet av dessa kan se olika ut i olika regioner av landet.

Positiva aspekter/Konkurrensfördelar
* Axfood har en helhetsstrategi, en lösning från A till Ö, vilket konkurrenter kan sakna. Framför allt ICA har inte alls samma typ av strategi, utan är ett företag där marginaler försvinner på vägen. Axfood har helt enkelt en bättre struktur än andra bolag inom samma bransch, i min mening.
* Man har visat en proaktiv syn på förändringar i branschen, då främst genom uppköpet av mat.se. Jag tror snarare på fysiska butiker vad gäller dagligvaror, men för ett företag som Axfood gäller det naturligtvis att vara på topp inom alla konkurrensområden. Detta bedömer jag att man inom Axfood är.
* Solida finanser
* En god förmåga att nå kunderna - Willys och Hemköps målgrupper är olika, och jag bedömer att man når dessa olika målgrupper på ett bra sätt.

Risker
* Kunders köpbeteenden kan ändras snabbt - det krävs av Axfood att man hela tiden anpassar sig för förändrade förutsättningar.
* Behovet att inte bara förändra sätt att sälja varor - utan även ett konstant utvecklingsarbete med produkter, där kunder hela tiden efterfrågar klimatsmartare och mer ekologiska varor.
* Konkurrens gentemot Lidl, Netto och ICA, där även om kundgrupperna till viss del är olika, är hårt spel mellan aktörerna.

Generella finanser
Axfood uppvisar en kontinuerlig god lönsamhet baserad i solida nyckeltal och en stabil utveckling. Såväl vinst per aktie samt omsättning ökar i en bra takt allt eftersom man effektiviserar, utvecklar och skapar nya förutsättningar för kund och organisation. Min bedömning är att Axfood har kommit längre i detta arbete än många andra aktörer, och att därför många oroligheter försvinner. Konkurrensen mot Lidl är jag exempelvis inte ens oroad för - butikerna vänder sig till helt olika grupper och behov, och jag handlar själv på båda. Konkurrensen mot ICA skulle jag gå så långt att säga att den är "enkel", då ICA ofta har högre priser eller annat utbud än Willys. Företaget är i en finansiellt väldigt stabil situation, och är tack vare ett konsoliderat majoritetsägarskap väldigt bra positionerat för framtida tillväxt.

Min bedömning av Axfood som koncern säger att det finns väldigt få saker som kan slå ut benen från företaget och dess butiker, Willys och Hemköp. Det jag kan se är att kunder till högre grad går från Hemköp till Willys - men detta är ju ingen utveckling som för koncernen i sig är negativ. Samma sak gäller om kunder beställer mat på internet - Axfood äger Mat.se, vilket är bland de största aktörerna på marknaden.

Koncernen har garderat sig väl för framtida förändringar och innovationer. Dagligvaruhandeln är naturligtvis också nästan helt konjunkturokänslig - people gotta eat. Bedömningen jag ger om bolagets finanser, position och framtid på marknaden är att det inte finns något bolag i min portfölj - inte ens våra stadiga fastighetsbolag - som ligger bättre till än Axfood vad gäller framtida stabilitet, tillväxt och säkerhet.

Bolaget får inte vila, och man får naturligtvis hålla ett korpöga på utvecklingen, men historiken säger mig här att man är proaktiv och att det finns få orosmoln på horisonten.

Sammanfattning av portföljinnehavet
"Favoritinnehav" är en bra sammanfattning på Axfood. Koncernen är ett av mina nuvarande och även planerade storinnehav på 5% av portföljvärdet. I min värld och i min portfölj är detta ett enormt förtroendekapital.