Friday, February 15, 2019

Analys 2019 - AT&T



Jag tänkte kolla över intresset för skrivandet och ert läsande av analyser gällande utdelningsaktier som jag tycker är intressanta. Främst skulle det då handla om amerikanska, kanadensiska, tyska, franska och andra internationella aktier. Gällande svenska tycker jag det finns mycket svenska analyser. Dock tycker jag det är lite skralt med svenska analyser av internationella bolag utifrån en svensk investerares perspektiv.

Mycket analyser kring bolaget kan även hittas på sidor som SeekingAlpha, Motleyfool, etc. För vidare läsning rekommenderar jag att man tittar där och läser sig till mer, om man nu funderar på att investera i ett bolag jag presenterar/analyserar.

Disclaimer: Till saken hör att jag inte är en ekonom. Jag är inte en finansiell rådgivare. Jag har ingen utbildning i ekonomi, aktier eller andra saker utan agerar utifrån erfarenhet, vad jag läser mig till i fundamental data, andras analyser och gammal, hederlig magkänsla samt personliga förutsättningar/preferenser.

Jag analyserar utifrån mina ramar och förutsättningar, och mina förutsättningar för investeringar är två. 
  • Ett bra bolag
  • Till ett bra pris
Image result for AT&T

Bolaget
AT&T är en av amerikas största telekombolag som funnits sedan 1983. Bolaget har en hög DA på över 6%, och består av stora affärsområden - Kommunikation, WarnerMedia (Cable TV, HBO, Warner Brothers), Latinamerika samt Xandr. 

Över hälften av bolagets kassaflöde kommer från faktumet att man är den näst-största mobil/kommunikationsoperatören i USA, men även WarnerMedia och Xandr är segment med väldigt höga vinstmarginaler (30-75%). 

Bolaget har höjt utdelningen 35 år i sträck. 

Anledningen till bolagets framgång har länge varit den stora konkurrensvallgraven som är den kapitalintensiva sektorn där man har sina affärer. AT&T spenderade mellan 2012-2018 över 1500 Mdr SEK på att underhålla och uppgradera sitt telekomnätverk, varav nästan 200 Mdr SEK investerades bara under 2018. Väldigt få bolag, frånsett Verizon och T-Mobile, kan konkurrera med AT&T sett till storlek.

Framtida problem i USA är även de kopplade till investeringsbehov, om man tittar på telekombolagen. Hela nätet behöver uppgraderas till 5G, och FDC tror att detta kommer att kosta ca 2800 Mdr SEK, varav AT&T äger cirka 33% vilket översätts till 90 Mdr Sek/år i CapEx. Detta har bolaget börjat med i skrivande stund.

Sett till de massiva kapitalförutsättningar i denna bransch är det i princip omöjligt för nya konkurrenter att få inträde på en sådan marknad. Sprint försöker slå sig samman med T-Mobile för att ha en chans att konkurrera mot nuvarande jättar Verizon och AT&T. AT&T har även köpt Time Warner, vilket inkluderar HBO, vilket i sig inkluderar 140 miljoner globala HBO-abonnenter.  Man planerar att släppa sin streamingplattform med 3 nivåer under 2019, och det finns många andra kommande planer.

Problem
Ett ord. Belåning

Vid uppköpet av Time Warner, vilket kostade 850 Mdr SEK, kombinerat med de kapitalintensiva expansions och uppgraderingsplaner som krävs har resulterat i ett bolag som har bland den högsta belåningen i företagsamerika. Bolagets kreditvärdighet är nu BBB, vilket är två steg över "junk bond" status. 

För närvarande har bolaget 1700 Mdr SEK i skuldsättning, vilket innebär en för hög belåningsgrad om 2.8X.

Dock har bolaget varit tydliga i sin kommunikation att man avser att väldigt snabbt reducera denna skuldsättning avsevärt. Bolaget planerar att, oavsett 5G-investeringar, reducera skuldberget från 1700 Mdr till 1500 MDR sek under 2019, vilket skulle innebära en skuldsättningsgrad om 2.5X , en mer acceptabel ratio. Det långsiktiga målet är att fram till 2022 få ner Skuldsättning/EBITDA-relationen till en mer historiskt acceptabel nivå om 1.6X.


Siffror/Fundamentaldata


Sett till denna bild är bolaget för närvarande tydligt undervärderat sett till fundamentala förutsättningar såsom historisk och nutida intjäningsförmåga. En sådan graf gör mig direkt intresserad, men som vi skrev i bolagspresentationen kommer AT&T med en rad utmaningar - den största av vilken är skuldsättningen och framtidsutsikterna.

Dock är det viktigt att påpeka att även bra bolag kan ha tuffa tider. Den här typen av undervärderingen gör mig bara mer intresserad. Sett till bolagets historiska prestation och analytikernas träffsäkerhet i sina prognoser bådar det gott. Vi har nästan 20 analytiker som förutspår en tillväxt om 1-3% under åren 2019 och 2020 - och detta med de planerna som bolaget har.

Hur träffsäkra är dessa analytiker då? Historiskt sett har man varit på banan, eller bättre än förväntningarna 80% av tiden både på 1- och 2-årsintervaller de senaste 10 åren, vilket för mig indikerar en hög grad av träffsäkerhet och säkerhet i analyserna. 

För att tala klarspråk - AT&T verkar inte vara svåranalyserat eller svårt att förutsäga i kortsiktigt perspektiv, om man ser till historiska estimat. 

Historiskt sett i en tioårsperiod undervärderar marknaden bolaget sett till faktiskt intjäningspotential. Den historiska värderingen är P/E 13.5, fast bolaget har en intjäningsförmåga om P/E 15. Även sett till den historiska värderingen är AT&T just nu groteskt undervärderat med ett P/E om 8.4.



En investering i AT&T vid dagens pris med satta estimat skulle ge en årlig avkastning om 18.6% om bolaget återgår till normal P/E-värdering om 13.5. Detta ser jag som troligt. Även om bolaget skulle fortsätta värderas kring 7-9 P/E pratar vi fortfarande en årlig positiv avkastning om 7-11%, tack vare en hög DA och ett lågt inköpspris.

Sett till fundamentala siffror ser jag inga konstigheter eller problem i vassen. Man har byggt på sig ordentliga mängder med skulder, men detta är känt och inplanerat. En risk man tar vid investeringen, helt enkelt. Sett till samtliga värderingsformer, och då pratar jag pris i relation till vinst, vinst efter skatt och pris i relation kassaflöde, är bolaget nu lågt värderat.

Jag ser inga behov att gå in och diskutera årsredovisningar eller andra siffror här, då bilden av AT&T är ganska tydlig, både vad gäller för och nackdelar. Det enda jag skulle vilja se i redovisningarna, då i shares outstanding (totala antalet aktier) är återköp av aktier när bolaget är lågt värderat som det är nu. Av förklarliga skäl finns det naturligtvis inte kapital för att göra ett återköpsprogram.

Vad talar för investering
Vi har ett anrikt och bra bolag med en marknadsdominerande ställning gällande såväl telekommunikation och delvis content i USA. Bolaget har en hög avkastning och handlas till en grotesk undervärdering om P/E 8.4. Även om bolaget inte skulle gå tillbaka till en mer rimlig värdering pratar vi fortfarande om en tillväxt på knappa 8% årligen under en 3-4årsperiod. 

Jag är inte orolig för bolagets skuldsättning, då bolaget har nog med medel inkommande för att hantera den. Folk som är oroliga för Content-delen och de problem som de har gällande konkurrens med Netflix, Disney, etc, där säger jag att content utgör mindre än 20% av AT&T's årliga EBITDA. Merparten kommer från mobil och kommunikationsdelen, och där har man en vallgrav bred som ett medeltida slott. Även om Content-delen skulle ha fortsatta problem påverkar detta i min mening inte bolagets förmåga att generera pengar nämnvärt till den grad att utdelningen eller fundamentala förutsättningar skulle vara i fara.

Vad talar mot investering
Oron för bolagets skuldsättning nämns ofta, men även problemet att vissa av de åtgärder som bolaget har tagit inte verkar ge önskvärda effekter (bl.a. cord-cutting, etc). Mer riskmedvetna och konservativa investerare håller sina pengar på sidan tills det blir tydligare huruvida bolagets mål kring skuldsättningen verkar gå i lås. Man litar helt enkelt inte på ledningens plan att betala av skulderna och fixa det som behövs optimeras sett till Time Warner/Content.

Min slutsats
Jag ser AT&T (NYSE:T) som ett bra bolag till ett bra pris sett till dagens datum. Rekommendationen för mig är KÖP, och jag kommer fylla på mer AT&T om de faller ytterligare. Jag har en position i dagsläget som jag är nöjd med.

Mitt nuvarande PT för ökning i AT&T är 28.5 USD.

Om du som läsare tycker att AT&T verkar som en intressant investering rekommenderar jag ytterligare egen research på bolagets hemsidor samt analyssidor som SeekingAlpha, Morningstar, Yahoo, etc.

No comments:

Post a Comment