Thursday, February 7, 2019

Lång tystnad, väg framåt!

Uppdatering
Härifrån har det varit tyst ett bra tag. Det har haft att göra med min jobbsituation, och att jag helt enkelt haft andra saker att göra även på fritiden. Dock är det nu dags att återgå till bloggandet lite mer inför kommande 2019!

Vi har genomgått ungefär halva rapportperioden, vilket kan karaktäriseras lite som en besvikelse. Två utdelningssänkningar har genomgåtts, vilket naturligtvis påverkar den totala utdelningstillväxten. Det verkar som om bolag generellt, oavsett bransch, tar försiktiga steg framåt inför kommande konjunktursvajningar.

Förbättrade portföljriktlinjer
Jag har även vidgat portföljen lite grand, och kommer nu att i linje med detta ta bort innehaven från spalten till höger. De är helt enkelt för många nu, och planerade inköp/potentiella kandidater är för många för att hålla dessa på en kolumnlista till vänster.

Istället kommer jag redovisa vilka bolag som varje månad ger Vargfonden utdelning - och där kan ni granska lite grand vilka bolag jag köper och har i portföljen. Försäljningar kommer inte längre, förhoppningsvis, att göras. De enda undantagen jag kan tänka mig för detta är om bolaget är konkursfärdigt och klart, alternativt om bolaget är groteskt övervärderat som vissa bolag var under 2007-2008.

Stort andel sparande
Merparten av mitt intjänade kapital från utdelningar, förvärvslön och andra inkomstkällor skyfflas idag på en stor sparhög. Detta av flera anledningar, men en avgörande är att jag gärna väntar på en ordentlig marknadsvändning där mycket fyndköp kan göras. Jag har fram tills denna vecka varit väldigt inaktiv, men gjort inköp under dagen som jag kommer att redovisa imorgon.

Månadsrapport Februari, nästa
Jag kommer att fortsätta redovisa månadsvis gällande utdelningar, och första månaden jag gör detta blir för februari. Samma förutsättningar som gällde under oktober gäller fortfarande. Vargfonden, och jag som driver den, är per definition "fri" sett till genomsnittliga utgifter/genomsnittliga utdelningningsinkomster.

Dock fortsätter jag jobba, driva företag och vara aktiv inom rent förvärvsarbetsmässiga sammanhang. Jag trivs för närvarande med detta och har inga planer på att sluta just nu.

Imorgon kan ni se fram emot lite inköpsrapporter från dagens lilla kursfall. Jag kommer även i större sammanhang rapportera inköp, rekommendationer och nya PT's (Price targets).

Vi hörs imorgon!

No comments:

Post a Comment