Friday, February 8, 2019

Inköp, vecka 6



Följande inköp har gjorts denna vecka.

Image result for renault logo


  • Köpt andelar i Groupe Renault (EPA:RNO)
Jag tror inte att bolaget behöver en introduktion. Biltillverkaren är en av världens största, och med över 40% andel av Nissan bland de som är längst fram i EV-tillverkning. Genom en 50+%ig andel av ryska AutoVAZ, ägande av Dacia och andra bolag samt en arbetsstyrka om över 181 000 anställda är man ett multinationellt konglomerat/bolag med en central framtid inom allt vad biltillverkning och teknologi är. 

Anledningen till inköp är, som vanligt, värdering. Bolaget värderas för närvarande om P/E 3. Detta är under nivån för Volkswagen under dieselskandalen. Jag ser värderingen som totalt obefogad, även sett till de ledningsproblem som bolaget har. Jag har räknat med en utdelningssänkning i priset.

Min nästa PT för bolaget är 49 euro och vid denna kurs är Vargfondens rekommendation att öka.




Image result for GEA group

  • Köpt andelar i GEA group (EPR:G1A)
Ett för många relativt okänt bolag, som dock fler borde känna till. Varför? Följande:
  • Hälften av all öl i världen bryggs med GEA-maskiner.
  • En fjärdedel av all världens mjölkproduktion sker på GEA-maskiner.
  • En tredjedel av all världens produktion av snabbkaffe sker på produktionslinjer tillverkade av GEA.
  • Var tredje chicken nugget tillverkas på GEA-maskiner.
  • Ett i grunden väldigt välskött bolag med knappa 140 års historia.
Bolaget tog en störtdykning i veckan på grund av svagare resultat, och jag passade på att hoppa in vid 20 euro. En DA om över 4% på ett sådant bolag prisar in en utdelningssänkning, om sådan skulle komma. 

Nästa inköp är vid 17.50 euro och vid denna kurs är Vargfondens rekommendation att öka.



Image result for Siemens



  • Ökat positionen i Siemens (XE:SIE)


  • Bolaget bröt igenom sin PT under veckan, vilket gjorde att jag ökade en liten andel och sänkte fondens GAV. Siemens är ett centralt innehav jag gärna ökar på när tillfälle ges. En tidlös aktör i många viktiga marknader, och i en annan dimension än konkurrenter utan kompetens (Ex General Electric).

    Nästa inköp av Siemens är vid  88 euro och vid denna kurs är Vargfondens rekommendation att öka.


    Detta är veckans inköp. Jag hoppas att turbulensen fortsätter, så att fler bolag bryter igenom sina målpriser och jag får tillfälle att öka upp. Vi har utdelningsrelaterad turbulens även i Sverige, men de flesta av bolagen där, Skanska, NCC, etc, har prismål som är så låga att det krävs riktiga 30-40% krascher innan det är värt att öka på i dem. Dels på grund av redan bestående andelar av portföljen, men också på grund av andra faktorer.



    No comments:

    Post a Comment