Saturday, June 10, 2017

Skatteåterbäring 2016/2017

Image result for Skatteåterbäring




Vanligtvis brukar man ju säga att skatteåterbäring inte är särskilt bra, då man har betalat in för mycket i skatt och har givit skatteverket möjligheten till gratis/räntefria pengar under en tid. I mitt fall är det dock annorlunda i år, då jag har levt med två bosättningar på grund av arbetet. 

Detta ger mig rätt till omfattande avdrag, vilket jag naturligtvis i sann ekonomianda har använt för att få tillbaka en respektabel slant på skatten.

Den slutgiltiga notan från mig gentemot skatteverket landar på 16 331 SEK som jag väntar mig tillbaka under veckan. (Förhoppningsvis idag).

Pengarna kommer att omgående slussas till depån. Då jag har adopterat en modell om veckoinköp kommer det inte resultera i några impulsiva eller stora inköp, utan snarare kommer pengarna att läggas på den kassa jag redan har insatt för att finansiera mina framtida inköp. 

Om vi räknar på portföljens genomsnittsavkastning om 4.91% årligen resulterar insättningen i en potentiell utdelningsökning om 801 SEK

Inte dåligt :).

Har ni gjort avdrag hos Skatteverket i år? Har ni tittat om ni har rätt till avdrag hos skatteverket?