Wednesday, February 15, 2017

Amazon och Retail i USA - Aktievargen ut ur retail!

Aktievargen lämnar den Amerikanska Big-Box/Retail-marknaden.

Förra veckan tog jag beslutet att successivt sälja av och lämna den amerikanska retail och big-box-marknaden. Med detta menar jag alltså de företag vars affärsidé består av att i fysiska butiker sälja varor. Detta gäller allt från kläder, elektronik och annat till mat. Portföljen har i dagsläget endast ett av dessa innehav - nämlingen Target (TGT), men detta lilla innehav på 7 aktier kommer att säljas av så fort dessa står i plus. Anledningen till detta är ganska enkel och, i mitt huvud, logisk. Beslutet rör framför allt två bolag jag tidigare haft i "kikarsiktet". Wal-Mart och Target. För andra kunde det även beröra Hormel Foods, Flower Foods, etc.

Vi vet inte hur konsumtionen av varor kommer att se ut i framtiden, framför allt inte i länder som USA. Det vi har sett de senaste 10 åren är att konsumtionen av framför allt big-box-varor, som tv-apparater, datorer och andra produkter gått över helt och hållet till att fokusera mer på internetförsäljning. Fysiska butiker som Sears, Target, BigBuy har blödit under längre tid, och jag tror att detta även kommer att fortsätta. Även gigantiska kedjor som Wal-Mart har drabbats, vars kurs för närvarande är väldigt låg.

På konkurssidan har vi stora giganter som American Apparel (APP), Circuit City, Linens & Things, General Atlantic & Pacific Tea (A&P), Radio Shack, Mervyns....listan kan göras lång. Slutsatsen man kan dra är att sättet som vi konsumerar produkter på är i förändring, tack vare e-handeln och andra faktorer. Jag tror inte att denna utveckling har slutförts ännu.

Tror jag att Target och Wal-Mart eller Whole Foods kommer gå i konkurs i morgon?
Nej. Samtliga kedjor som idag existerar och har tagit marknadsandelar är stabila, och deras tjänster kommer antagligen att behövas i flera år och även decennier framåt.

Tror jag att dessa kedjor kommer ha problem att upprätthålla sin historik som dividend kings/champions?
Nej - absolut inte. Kedjorna styrs av kapabla magnater som Warren Buffet och liknande, som nog kommer att styra deras utveckling i positiv riktning.

Så vad är problemet?
Problemet är att den amerikanska retail-marknaden befinner sig under gigantisk stress av framför allt onlinejätten Amazon, som sedan flera år tillbaka inte är något "fenomen" längre, utan någonting som är här för att stanna. Framför allt Whole Foods, Macy's, Target och Kohl's befinner sig här under hård konkurrens att visa att deras vinster fortfarande stiger. Wal-mart har sadlat om till E-handel lite grand, och jag tror att med Buffet i spetsen så kommer företaget nog lyckas bra, men det är samtidigt en risk jag inte behöver ta, och därför inte att kommer ta.

Hela marknaden för retail i USA befinner sig i gungning på ett sätt som inte går att jämföra med marknaden i Sverige, där aktörer såsom Axfood köper upp de stora E-handlarna och gör de till "sina". Vi har inte sett de sista av konkurserna här - och personligen tror jag att jätten Sears blir näst som får krypa till giljotinen.

Även Wal-mart blöder, och företagets desperation (i viss utsträckning) syns i sättet att agera. Förra året köptes jätten Jet.com för 3 miljarder (Jag säger igen, TRE MILJARDER) USD. Hur denna fusion kommer att fungera återstår att se.

Utöver detta så har tyska kedjor planer på att ta svärd och sköld och ge sig in i bataljen om USA's konsumenter. Bland annat Lidl har planer på att öppna inte mindre 150 butiker i USA - och vi vet hur den konkurrensen drabbade svenska matbutiker här i Sverige. Flera av mina bekanta och vänner slutade helt handla på ICA och handlar idag endast på Lidl - det är helt enkelt bra mat, bra frukt & grönt till 60-70% av priset på ICA. What's not to like?

Detta är problemen - eller några av dem, som lett mig till min slutsats i denna branschen.

Vad är slutsatsen?
Slutsatsen är: Det är bättre att äga producenter än återförsäljare/retailers just nu. 

Jag äger hellre Coca Cola, V.F Corp, Mattel, Siemens eller andra företag som producerar det butikerna säljer än butikerna själva. Det fanns från början endast ett fåtal butiker/kedjor jag såg som attraktiva, men i takt med att detta har blivit tydligare och tydligare så har jag nu valt att dra mig tillbaka från branschen helt och avlägsna Wal-Mart och Target som planerade innehav i en långsiktig utdelningsportfölj.

Det finns helt enkelt bättre val.

Vad tycker ni om Wal-Mart, Target och liknande aktier? Hur tänker ni kring detta? Är det något ni funderat på?

Titta även Krösus Sorks artikel som skrevs för ett par dagar sedan om samma tema:
http://krosussork.blogspot.se/