Wednesday, February 1, 2017

Februaris första Inköp och planeringar

En av de sakerna man måste komma ihåg som utdelningsinvesterare är att det egentligen finns väldigt få tillfällen som det är dåligt att köpa aktier. Det finns alltid företag som är intressanta för köp, om man breddar sig nog. Och det sämsta vi kan ha är ju oinvesterade pengar - det är ju pengar som inte genererar någon inkomst för oss! Och sådant vill vi som utdelningsinvesterare ju inte ha!

Månadsöverföringen av lön och besparingar på är på kontot. Det innebär att jag kan börja investera för Februari månad, och det har jag aktivt gjort igår och idag. Två företag har kommit på tal.

Inköp 170131 -170201



Pfizer har jag velat fylla på ganska länge. Qualcomm är ett nytt innehav, men i en fin köpposition för tillfället, vilket gjorde att det var läge att fylla på även där. Dessa två inköp blev mina första två inköp under Februari i samband med den sedvanliga löneöverföringen. Båda bolag är långtidsinköp (som det mesta jag köper). Kom ihåg att placera Pfizer på Kapitalförsäkringen, då bolagets huvudkontor är i USA.

* Köpte 42 aktier i Pfizer (NYSE:PFE) á 277.50 plus courtage. Effekt på årlig utdelning + 492.24 SEK.       
* Köpte 6 aktier i Qualcomm (NYSE:QCOM) á 53,09 $ plus courtage. Effekt på årlig utdelning + 12.72 USD = 111.43 SEK.



Köpet innebär att min PADI (Projected Annual Dividend Income) för 2017 nu beräknas till 36336,14 SEK. (Upp med 603,67 SEK)