Wednesday, February 22, 2017

Inköp för Februari samt lite utdelningshöjningar!

Hej alla!



Till februari funderar jag att lägga mycket av kapitalet på vårt kära grannland, Finland. Specifikt funderar jag på hisstillverkaren Kone. De gör naturligtvis fler saker än hissar, och bygger även rulltrappor, automatiska dörrar och annat gott som världen behöver. Utöver byggnationen av dessa produkter erbjuder företaget naturligtvis underhåll, vilket som med varje teknisk produkt, behövs.

Kone har över 47 000 anställda och fler än 1000 kontor. Ett stort bolag helt enkelt. Jag har redan ett fåtal aktier i det, men nu när kursen närmar sig 40 euro och avkastningen 3.8% så tycker jag att det är läge att uppfylla portföljmålet, vilket råkar vara 1.5%.

Det positiva med bolaget är väl att man tjänar väldigt mycket pengar på underhållet av sina produkter, och att man runtom i världen (inte bara europa) betraktas som ledande inom tillverkningen av dessa typer av produkter.

En bloggare jag följer har redan skrivit ett långt inlägg om Kone och varför detta är en bra firma. Jag refererar här till honom och säger att delar hans synpunkter om bolaget, och ser det som en väldigt stark aktör på en viktig marknad. Företagets finanser är mycket stabila och jag tror även att utdelningen i framtiden kommer vara av väldigt positiv art.

http://langsiktiginvestering.se/2016/07/en-narmare-titt-pa-ett-hissnande-bolag-fran-finland-hisstillverkaren-kone.html

Av dessa anledningar kommer jag att under Februari köpa lite Kone till portföljen.

Vi har också några utdelningshöjningar som är av relevans för portföljen.



* Coca Cola(NYSE:KO) deklarerar utdelningsökning om 0.08 USD / aktie och år - Detta är en ökning om 5.7 % per aktie. Min utdelning från bolaget ökar med 57.60 SEK SEK för mina 80 aktier per år.

* Cisco (NYSE:CSCO) deklarerar utdelningsökning om 0.12 USD / aktie och år - Detta är en ökning om 11.54 % per aktie. Min utdelning från bolaget ökar med 1.08 SEK SEK för mina 1 aktier per år.


Må bra alla, så hörs vi snart. Investeringsperioden i månaden kommer snart, och jag hoppas på fler bra investeringar än Kone!