Monday, February 27, 2017

Sammanfattning Februari Månad

Det har varit en spännande månad i Februari. Utdelningarna har ju ökat ganska mycket, då på grund av att jag under föregående år inte fick några utdelningar under månaden alls (det var då jag började investera i utdelningsaktier). Det känns som väldigt länge sedan, och på den tiden hade jag fortfarande en "rädsla" för att investera i aktier.

Not anymore :).

Låt oss börja med måndadens utdelningar!

Efter Februari månad har jag nu uppnått 2468 SEK av mitt mål på 40 000 SEK i utdelningar 2017.


Vilka företag har delat ut?

Månadsutdelningar
  • Utdelning från Boston Pizza Royalties Income Fundsom delat ut 98 SEK. 
  • Utdelning från H&R Real Estate Investment Trustsom delat ut 77 SEK. 
  • Utdelning från Northwest Healthcare Properties som delat ut 177 SEK. 
  • Utdelning från STAG Industrialsom delat ut 115 SEK. 
  • Utdelning från Realty Income Corp, som delat ut 78 SEK.

Kvartalsutdelningar
  • Utdelning från Abbvie Incsom delat ut 160 SEK. 
  • Utdelning från AT&Tsom delat ut 202 SEK. 
  • Utdelning från Senior Properties Housing Trust, som delat ut 162 SEK.  
  • Utdelning från Procter & Gamble, som delat ut 6 SEK.  
  • Utdelning från Omega Healthcare Investors, som delat ut 320 SEK. 

Jag har alltså sammanlagt fått utdelningar från 10 bolag. Totalt handlar det om 1395 SEK som delats ut under februari månad. Detta är jag väldigt nöjd med, då det är en bra indikator på makten som utdelningsaktier har. Februari är för många en ganska tunn månad, men med hjälp av diversifiering och nogrannt valda bolag kan man skapa sig en portfölj som delar ut året om. Detta ser jag som väldigt viktigt om man i framtiden vill leva på sina utdelningar.

Som ni ser på stapeln ser det även i relation där väldigt bra ut. Mars månad ska bli riktigt spännande att se, eftersom det är första månaden där det går att göra en faktisk jämförelse!

Utdelningarna har redan återinvesterats och kommer med hjälp av portföljens YoC ge mig ytterligare ungefär 57.61 SEK i utdelning varje år!

Sparkvoten för månaden är imponerande på cirka 80.20%. Detta inkluderar ersättningar från förvärvsarbete, förtroendeuppdrag, eget företagande och diverse extrainkomster. Min nuvarande situation är ingenting jag kan bibehålla i längden (tror jag), men tills så är fallet fortsätter jag att njuta av det faktum att jag kan investera väldigt mycket kapital i min portfölj.

Hur ser eran sparkvot ut denna månad?