Friday, March 3, 2017

Sålt av STAG Industrial





Under veckan bestämde jag för att avyttra mitt innehav, ungefär 1.5% av vargfonden, i STAG Industrial. STAG Industrial är ett amerikanskt bolag som hyr ut och handhar fastigheter i industrisektorn. Jag köpte STAG Industrial som ett av mina grundinnehav när jag började investera för ungefär 1 år sedan.

Innehavet har sedan dess växt med 44.7%, och gått upp ungefär 8300 SEK. Det har således gått väldigt bra, och bolaget har delat ut hälsosamma 105-115 SEK per månad.

Anledningarna att sälja av STAG är två.

* Ett skiftat fokus och försök att komma bort från den nordamerikanska fastighetsmarknaden - eller i alla fall bolag som inte är BEPRÖVADE på fastighetsmarknaden, såsom Realty Income Corp. Jag har tidigare sålt av bland annat H&R Real Estate Investment Trust och Senior Housing properties trust av samma anledningar. Inte för att jag tror att fastighetsmarknaden förändras inom en snar framtid, men för att jag vill vikta om mina innehav.
* Varningssignaler på horisonten för STAG Industrial som även andra bloggare snappat upp.

Kortfattat så handlar det i STAG's fall om hyresavtal. Antalet nytecknade avtal för bolaget går kraftigt nedåt, nästan 20% under de senaste 1-2 åren, och på horisonten så finns det en vinstförlust som startar när nuvarande avtal börjar gå ut, vilket verkar börja kring 2020.

Eftersom jag investerar långsiktigt är det för mig önskvärt att investera i bolag som ser lite annorlunda ut framtidsmässigt. Jag kommer att ta kapitalet från STAG Industrial, inklusive vinsten vid försäljning (som för övrigt utgör utdelning för 6 år!) och köpa mig en startposition på 1.5% i NCC's B-aktie. Jag tror på fastighetsbranschen i Sverige och vill äga våra tre stora aktörer här, NCC, Skanska och PEAB. Skanska äger jag redan, och PEAB är tyvärr inte i någon köpposition för närvarande.

NCC är å andra sidan fullt acceptabelt och det känns väldigt bra att fortsätta vikta om portföljen lite grand.

Försäljningen och köpet kommer inte att slå mot min årsutdelning FULLT så illa som jag förväntat mig. STAG delade ju trots allt ut över 1200 SEK om året, men på grund av vinsten kommer NCC att dela ut 960 SEK per år, vilket innebär en förlust om ungefär 300 SEK. Helt acceptabel, i min värld, för detta "byte".

Vad tycker ni? Ett bra val? För mig handlar det om följande.



Stag Industrial matchar INTE detta kriterium. NCC gör det!


Jag har nu kvar två innehav jag vill få bort. Northwest Healthcare Properties - NWH.UN, som befinner sig i volatila marknader som sydamerika och andra, där jag ogärna vill vara kvar särskilt länge, samt Boston Pizza Royalties Income fund. Boston pizza är för mig dock verkligen ingen prioritet då jag gillar bolaget och gärna behåller det ett tag till - kanske även i ett längre perspektiv.