Tuesday, March 21, 2017

Fingerprint Cards




Fingerprint Cards är enligt mig, inget bra bolag. Det har en förhållandevis liten storlek, liten historik, en relativt hög volatilitet och utöver det har bolaget en riktigt usel historik av marknadskommunikation. Idag kom vinstvarning, och som grädde på moset att bolaget nu drar tillbaka förslaget om utdelning.

Jaha.

Drar tillbaka förslaget om utdelning?

När hörde man det sist? Maken till stolleri har jag under min korta karriär som utdelningsinvesterare inte varit med om. Jag rekommenderar investerare att inte köpa Fingerprint Cards. Den rekommendationen hade jag även förra veckan av den enkla anledningen att jag inte anser att bolaget är ett "bra" bolag, dels av de anledningar jag nämnde tidigare, men även andra anledningar. Bolaget har en ledning och en ansvarig styrelse som gång på gång har visat inte bara en brist på omdöme, utan även en överraskande grad av inkompetens i affärs- och kommunikationsfrågor. För ett större bolag kanske det skulle vara av mindre vikt, men för ett förhållandevis litet bolag som Fingerprint är detta ödesdidert.

Som utdelningsinvesterare bör man investera i stabila bolag som har koll på marknaden, bra framtidsutsikter och karaktäriseras av förtroende från kunder, ledning och andra aktörer på marknaden. Fingerprint platsar inte i denna listen. Fingerprint bör, i min rekommendation, helt och hållet undvikas tills de får kontroll över läget och ändrar sina kommunikationsrutiner. Att inte missa prognoser vore också en ganska bra förändring.

Titta över bolaget. Titta bland bolagets rutiner. Läs er till allt ni kan hitta - jag har inte gjort särskilt mycket research utöver vad som gång på gång framkommit i media kring bolaget. Skandal efter skandal bådar inte gott, och den här typen av agerande från ett bolaget ska inte accepteras.

Min rekommendation kring Fingerprint är: Köp inte, oavsett fall.

Full Disclosure: Jag äger inte Fingerprint Cards.