Saturday, March 4, 2017

Pennies Make Pounds - Varning för Avanza!




Som många säkert har läst på Petruskos ypperliga blogg så har vi utdelningsinvesterare som har Kapitalförsäkringar på Avanza för närvarande ett problem. På grund av bristande rutiner och nonchalans gentemot kunderna så återfår Avanzas kunder för utländska aktier endast mellan 90-91% av sin källskatt. Avanza hävdar i svar att detta beror på interna rutiner och att man fyller i respektive blanketter hos skatteverket för att hjälpa kunderna att undvika dubbelbeskattning.

Som även petrusko skriver finns det absolut ingen anledning för oss som investerar i utländska aktier att INTE återfå vår betalade källskatt, varför Avanzas ledning och personal omgående bör sätta sig med detta problem och försöka lösa detta.

På grund av Knockoutlånet på Nordnet är över 90% av min portfölj i dagsläget placerat på Nordnet. Dock är 10% av portföljen kvar på Avanza, och jag kan inte få loss detta utan att:

* Betala ett dyrt inköpspris för de aktier jag har där
* Betala courtage för bytet

Detta förefaller för mig oacceptabelt när det är väldigt tydligt att det för andra aktörer på marknaden inte är några problem att få tillbaka 100% av kundernas källskatt.

En del människor skriver nu att ja, det handlar ju bara om ett fåtal kronor per år. Vad spelar det för roll? Varför är vi så gnälliga?

Låt oss se.



Vid en utdelning om uppnått mål vid 150 000 SEK per år går gemene man genom att ha pengarna placerade hos Avanza miste om 2000-2600 SEK per år. Om vi istället skulle ha dessa pengar att investera, skulle de inom en 20-årsperiod, med återinvesteringar från relevanta utdelningar, utgöra ungefär 157 000 SEK, konservativt räknat. Småpengar? Är det en läxa man bör lära sig tidigt som värde- och utdelningsinvsterare så är det följande.


Pennies make Pounds.

Jag ger här således rekommendationen för nya aktieinvesterare att inte använda Avanza som Nätmäklare förrän detta är löst. Det finns ingen anledning att lida av dubbelbeskattning på grund av att en bank inte vill förändra sina rutiner, vilket antagligen skulle kosta dem en del. Dock var mitt intryck när jag började spara i aktier att Avanza var en nätmäklare som var väldigt måna om kundens bästa. Jag har under majoriteten av min tid som aktiesparare haft samtliga av mina besparingar i Avanza.

I dagsläget kommer jag snarare att successivt avveckla alla innehav på Avanza och flytta över resterande kapital på Nordnet.

Till Avanza/Personal:  Jag hoppas innerligt att ni tar kritiken som framkommit både av Petrusko och andra, mindre relevanta bloggare som mig, på allvar. Detta är inte bra. Detta är inte gott omdöme från en av Sveriges största nätmäklare, och era ursäkter och förklaringar får det att framstå som att ni nonchalerar era kunder som oftare än inte placerar surt förvärvade kronor på era tjänster och fonder/konton. 

Skärpning!

//Rant over

Stay safe!