Monday, March 27, 2017

Inköp - Skanska och Swedbank




Idag har jag fyllt på i Skanska och Swedbank med hjälp av månadens sparande. Skanska på grund av att jag vill markant öka investeringar i byggsektorn. Detta är även anledningen varför jag planerar att starta en grundposition i företaget Nordic Waterproofing mot slutet av april. Förslag om fler bra, svenska industribolag mottages tacksamt. Har idag Alfa Laval, Beijer Alma, NCC och Skanska. Skogs- och oljebolag är inte av intresse. 

I övrigt går Mars månad mot sitt slut. På utdelningsfronten ser det väldigt bra ut, med vad jag misstänker blir minst en fördubbling av föregående års utdelning. Vi får se detta under sammanställningen nu i helgen. Vi går även mot Sveriges utdelningstätaste månader, April och Maj. Prognosen för dessa månader ser väldigt bra ut. 

Fokus dessa månader ligger på att successivt bygga på svenska innehav i den takt som möjligheter finns och pengar finns. Vikten mot finanssektorn känns nu ganska mättad, men vi kan öka både i bygg/industri samt en aning i fastigheter. 

Intressanta aktier här är Hemfosa, Nordic Waterproofing samt kanske lite mer i våra kära NCC/Skanska. Peab hade varit trevligt också, men ligger tyvärr aningen höga.

Hur ser era inköp ut mot månadens slut?

* Köpte Skanska (STO:SKA-B). Mitt GAV ligger nu på 189,96.49 SEK. Min YoC är för närvarande 4.34%.  Effekt på årlig utdelning +  402 SEK.

* Köpte Swedbank A (STO:SWED-A). Mitt GAV ligger nu på 220,32 SEK. Min YoC är för närvarande 6.01%.  Effekt på årlig utdelning +  913 SEK.