Friday, December 29, 2017

Att vara en aktiv investerare!



Under veckan köpte jag den här påsen med chips på Willys. Extrapris - 3 påsar för reducerat pris, vilket verkade för gott att motstå. Köpte 2 påsar med Sourcream Onion, och 1 påse med Pepperoni-smak. Jag tycker att det är viktigt att som investerare inte bara tro att företagen går bra, utan investerar gärna i företag där jag personligen kan se att företaget gör ett bra jobb. Vilket är anledningen varför jag inte gillar vad Investor gör med Ericsson - jag kan inte se en fördel i ägandet i Ericsson just nu, men har valt att ge Investor förtroende ett tag framöver innan jag skriver mer om det!

Åter till ämnet. Axfood och Garant Chips.

Jag prövar och använder gärna Axfoods och Icas egna märken därför att oftare än inte så är produkterna minst lika bra som Felix, Findus, OLW eller Dafgårds, och till ett mindre pris som dessutom ger större vinstmarginal till vårt investerade företag - Axfood. Det är win-win, bara bra.

Smaken på chipsen är underbar. Bättre än OLW och Estrella, i min mening.

Problemet var att i båda påsarna av Sourcream-onion chips var det sammanlagt någon näve eller två av chips som var så hårda, så sega att det faktiskt var jobbigt att tugga dem - och jag har inte särskilt svaga/ömma tänder.

Många hade säkert tänkt "äh, skit samma. Bara en billig påse Willys-chips. Bara släng dem. Köper något annat nästa gång." Men som aktieägare i Axfood, och en portfölj där Axfood är ett kärninnehav så räcker inte detta för mig. Hade jag varit majoritetsägare i Axfood och fått reda på denna typ av kvalitetsbrist hade jag ringt fabriken i Belgien (se påsens baksida) och krävt en kvalitetsförbättring! Jag hade satt mig hos ansvarig kvalitetskontrollant i organisationen i Sverige och säkerställt att något liknande undviks i framtiden - inte bara vad gäller chips, utan vad gäller samtliga produkter från denna fabrik.

Vägen till ett bra företag är inte så olik från att bemästra en färdighet, ett instrument eller liknande. Det handlar om oavbruten kvalitet, konsistent kvalitet, om och om igen. Om sådana saker får fortsätta, vad händer då? Vilken produkt är näst att fallera i kvalitet? Tomatsåsen? Osten? Fisken?

Inte okej.

Phil Fisher var en duktig investerare som sa följande

“Every time you shop in a store, eat a hamburger or buy new sunglasses you’re getting valuable input. By browsing around you can see what’s selling and what isn’t.”

Garants produkter ska stå för kvalitet till ett lägre pris. Ett bra pris, samtidigt som smaken är bra. Hade det varit en enstaka chips i en av påsarna hade jag kanske inte ens skrivit om detta, utan bara mailat konsumentkontakt. Men chipsen som var som sådana fanns i båda påsarna med denna smak.

Om Bakkafrost hade gett mig en dålig lax, hade jag mailat dem.

Om ICA hade gett mig en vidrig snabbrätt från ICA-disken, hade jag ringt dem.

Om Daimler/Mercedes hade sålt mig en bil som rostat efter två år, hade jag kontaktat dem.

Som aktieägare, även om vi är väldigt små i förhållande till institutionella investerare, tycker jag det är viktigt att vi gör vår röst hörd och deltar i att göra företaget bättre. Detta är en del av det. Därför har jag mailat konsument@axfood.se och informerat dem om produkten, samt om detta inlägg. Om jag hade suttit i bolagets styrelse hade jag velat att detta uppmärksammades, och jag utgår ifrån att man i bolaget tänker likadant.

Jag uppmuntrar alla att göra så med samtliga företag man äger - var en aktiv investerare!