Wednesday, December 13, 2017

NCC's investeringsbetyg från B till C.

Ett av mina portföljbolag, NCC har idag vinstvarnat. Det är den allvarliga sorten, och bolaget spår att rörelseresultatet för Q4 kommer bli "nära noll". Detta är heller inte första vinstvarningen som bolaget har gjort under 2017. Som resultat av detta bedömer jag att bolagets investeringsbetyg behöver justeras nedåt. Rättfärdigandet är enkelt - en högre grad av kontroll behövs för att se till att bolaget uppfyller de mål man sätter. Nedskrivningen och den strategiska förändringen innebär nämligen att NCC inte förväntar sig att uppfylla de strategiska mål som man satte under 2015. Detta mål var en årlig tillväxt om 5 % i omsättning samt en tillväxt i rörelseresultatet mellan 3-4%. 

Detta mål förväntar sig bolaget alltså inte längre att uppfylla.

"För att lyckas med strategin krävs att vår bygg- och anläggningsverksamhet utvecklas bra. Denna verksamhet har levererat avseende orderingång men resultatet har varit svagt. Fokus kommer framöver att ligga på att förbättra lönsamheten och det är inte prioriterat att upprätthålla tillväxtambitionen i strategiplanen. Förutom att förbättra lönsamheten är arbetsmiljö och säkerhet högt prioriterat", 
-- Håkan Broman,tillförordnade vd, NCC.

Jag vill poängtera att:

* Detta behöver inte vara negativt. Flera analyser pekar på att detta är bra och balanserar risken i bygg och anläggning.
* Aktievargens investeringsbetyg är till största del subjektivt.
* Nedgraderingen till C innebär huvudsakligen att det kompromisslösa förtroendet som kan existera för bolag som har A och B inte längre finns. Jag har fortfarande förtroende för bolaget, men det behöver kontrolleras.
* Resultatprognosen involverar även 75 Msek i omstruktureringskostnader, som även inkluderar avgångsvederlag för tidigare VD.

Detta ändrar dock inte faktumet att prognosen var ett rörelseresultat om 498 MSEK. Istället verkar det som om vi får ~0 Msek under Q4. Marknadens reaktion om ett fall på 8% är således helt inom ramen, men jag är fortsatt optimistisk vad gäller NCC.

Dock kommer jag att framöver hålla mer koll på nyheter och analyser vad gäller bolaget. Jag hoppas att bolaget har "städat" nu och kan blicka framåt - men detta återstår naturligtvis att se.


Betyg