Sunday, December 31, 2017

Avslut för 2017 - Mål för Q1 2018

Hej allesammans,

Då har år 2017 nått sitt slut. Ett transformativt år, än mer än 2016, vilket jag aldrig trodde skulle hända. Under  2017 har jag gjort två stora omstruktureringar av portföljen, vilka gett som resultat att jag med min strategi är mycket mer självsäker och sover lugnare om nätterna.

Den största av dessa omstruktureringar är att jag inte längre, med ett undantag, investerar utanför Europa och allra helst inte utanför Nordeuropa/Skandinavien. Anledningarna till detta är flera, men jag anser helt enkelt att det är enklare att hålla koll på bolag här samt att det finns tillräckligt många kvalitativa bolag i Europa. Man behöver inte se sig om utanför, såsom USA eller Kanada om man inte så önskar.

Under året 2017 har portföljen sammanlagt delat ut 32% av mitt utdelningsmål för självförsörjning. Detta är en ökning med 143% jämfört med föregående år. En ganska monumental utveckling, men utvecklingen på pappret inför nästa år efter omstruktureringen ser ungefär lika monumental ut. Men detta får vi se under nästkommande år och om något drastiskt händer.

Låt oss se tillbaka på Q4-målen.

* Investera 60 000 SEK i portföljen.
Uppfyllt!
Jag har investerat fantastiska 121457 SEK under Q4. Tack vare oväntade inkomster, hög sparkvot om 75-80% har jag nått denna drömnivå. Jag förväntar mig inte att kunna upprepa denna bragd under 2018.

* 1 kortare novell (25-50 sidor) per månad.
Uppfyllt!
27 sidor skrivet. Detta är jag nöjd med.

* 50 träningspass
EJ uppfyllt!
Inte mycket ursäkter här. Jobb, resor och annat kom i vägen, men mest lathet. Får ta nya tag här under Q1. Jag uppnådde 32 träningspass.

* Skriva portföljpresentationer på samtliga ~40 bolag
Uppfyllt!
Jag har inte längre 40 bolag, men samtliga bolag har fått presentationer och Q3-rapporter.

* 2-3 timmar konst, minst 4-5 dagar i veckan
EJ uppfyllt!
Åter igen, jobb kom i vägen och målet kanske inte var realistiskt under nuvarande omständigheter. Jag får försöka igen under Q1.

* Hålla konsumtionen till en låg nivå.
Uppfyllt!
Jag har hållt konsumtionen relativt låg, och framför allt räkningar, lyxkonsumtion och matkostnader har hållits bra och låga. Räknar vi dem på ett år har jag kostnader som endast är boende, mat och räkningar som uppgår till ungefär 110 000 SEK - varav ungefär 18 000 SEK är mat. Det är helt acceptabelt i min mening. Jag har dock haft en oförutsedd utgift i form av en bilreparation som kostade 8000 spänn.

4/6 mål är uppfyllda. Jag får ge mig godkänt i detta.

Vad kan vi göra inför Q1?

* Investera 55 000 SEK i portföljen.
Q1 ger mindre inkomster, och målen ska vara realistiska. Jag får hoppas att detta går att uppnå.

* 1 kortare novell (25-50 sidor) per månad.
Novellskrivandet skall fortsätta. 25-50 sidor ska jag ha skrivit fram till slutet av mars.

* 50 träningspass
Jag tänker försöka igen - detta är inte svårt, kräver bara mer disciplin.

* Skriva Q4-rapporter på samtliga bolag
Skriva uppdateringar på alla bolag - viktigt för att hålla igång betygssystemet som jag försöker utarbeta för mig själv.

* 1-2 timmar konst, minst 4 dagar i veckan
Jag har sänkt kraven här och hoppas att det är något som faktiskt går att uppnå även med de arbetsrelaterade förutsättningarna jag har idag.

* Hålla konsumtionen till en låg nivå.
Fortsätta i samma anda är ett bra mål - detta behöver jag göra till måluppfyllelsegraden av utdelningarna är högre än de är idag.



Jag har också, utifrån att jag inte riktigt gillar sektorsindelningen som många gör, kategoriserat om vissa företagssektorer. Ett investmentbolag är ingen bank och bör inte heller, i min mening, slås samman med bank och finnans. Med denna anledning har jag skilt dessa åt. Efter denna revidering ser portföljfördelningen i sektor ut på följande vis inför 2018.



Portföljfördelning utefter bolag ser ut på följande vis.





Som jag sade initialt är jag nu mycket nöjd med portföljfördelning utifrån bolag, men även sektor. Det finns alltid saker att förbättra, och detta kommer att förbättras under kommande år. Men detta ser jag som en stabil bas att stå på efter endast 2 år där jag varit aktiv inom investering.

Ha ett underbart gott nytt år, allesammans!