Friday, December 15, 2017

En bra dag att INTE vara H&M-ägare

Många av mina utdelningsinvesterarkollegor är fortfarande long i H&M. Själv lämnade jag bolaget för flera månader sedan, och steg ut vid ungefär 227 SEK. En förlust, förvisso, men tillsammans med lämnad utdelning en väldigt liten sådan.

Idag öppnar aktien med ett fall om 13%. Kursen ligger och hänger vid runt 175-snåret, och verkar kunna falla ännu mer. Fallet är, i min mening, rättfärdigat. Prognosticeringen för H&M var en ökad försäljning om 4.9% i lokala valutor. Resultatet blev istället ett fall om 2% i lokala valutor. En skillnad om nästan 7%. Detta blir en kalldusch för aktieägare som kanske hoppats på en vändning.

Missförstå mig inte. Vi är utdelningsinvesterare. Kortsiktiga rörelser och enstaka kvartalsresultat är inte avgörande, kanske inte ens vägledande. Men i fallet H&M har negativa kvartalsrapporter avlöst varandra. Försök att vända utvecklingen har avlöst varandra, och bolaget brottas med samma problem om och om igen. Detta i kombination med, i min mening, utan att för den skull verka lösa dessa problem. Man säger att man ska arbeta med problemen på ett sätt, samtidigt som hela retail-sektorn brottas med problem liknande de H&M har.

Nej, jag tror inte längre på H&M. Jag trodde inte på dem för 4 månader sedan, och jag tror definitivt inte på bolagets framtid efter detta. Blir det konkurs? Nej, absolut inte. Men bolaget kommer inte, i min mening, att klara av den utveckling som man tänkt sig eller som man tidigare haft. Det finns anledning, i min bedömning, att misstro bolag som i denna högkonjunktur går konsekvent nedåt. Och det har H&M gjort nu under väldigt lång tid.

Jag är väl nyfiken på om det nu är fler som börjar dela den bedömning som vissa har gjort - att det är dags att kapa H&M. Jag vet att många fortsatt kommer att behålla, och eventuellt köpa mer H&M. Kanske gör de rätt. Kanske kommer H&M vända på utvecklingen och börja växa igen. För min del är det dock enkelt - past performance is no indication of future performance. Bara för att H&M tidigare har varit ett bra bolag betyder det inte att det längre är detta, eller att man kan förvänta sig samma typ av tillväxt. Jag tror inte att man behöver börja prata om utdelningssänkningar än, men jag tror att man förr eller senare kommer till den punkten om inte läget förbättras.

Och idag finns det i min mening väldigt lite som pekar mot att det kommer att förbättras.

Hur tänker ni kring H&M idag?