Monday, December 11, 2017

Kortbonusar, inköp och samling av betalningar

Hej allesammans

Tänkte slå ett slag för något jag tycker är ett väldigt bra sätt att samla sina månadsinköp, och att dessutom få drivmedelsrabatt och bonus. Preem Mastercard är ett förmånligt kreditkort som kan beställas på företagets hemsida. Det finns i Sverige en uppsjö av olika kreditkortserbjudanden och företag som erbjuder sina kort med olika typer av bonussystem. Jag kan sakna USA här lite, där det finns kreditkort för olika typer av inköp med specifika bonusar och återbäring. Kreditkort för bränsle, för mat, för elektronik, etc.

Här i Sverige får vi i stället välja mellan kreditkort som vanligtvis ger bonusar endast i form av någon sparränta och kanske någon mindre rabatt i drivmedel. Ibland kan det även finnas en poängshop där man kan byta in poäng för sina inköp till någon mindre reklamprodukt eller presentkort i kortets butik.

Jag kanske är själv här, men det ser jag inte som överdrivet attraktivt.

Därför är jag glad att Preem Mastercard finns.

Följande fördelar:

* Ingen årsavgift
* Bonus i procentform, ej poängshop eller annan typ av löjlig hake
* Konkurrenskraftig sparränta
* Drivmedelsrabatt
* Smidig app

Dock även följande nackdelar

* En övre spärr på bonusen (dock sällan relevant för "vanliga" inköp)
* En övre spärr på sparsumma (15 000 - snålt)
* Drivmedelsrabatt gäller bara på Preem

Jag misstänker att jag själv är en av anledningarna, om inte själv, till varför Preem lagt till en bonusspärr. Tidigare kunde man (och jag gjorde detta), köpa stora saker som en bil med kortet, förutsatt att du satte över rätt mängd pengar, och på så sätt få tusentals kronor i bonus. Så idag är spärren satt till 125 SEK/månad. Detta är ungefär 12500 SEK/månad i inköp, vilket är ganska högt eftersom inte fakturor eller andra räkningar ingår. Du bör vara en ganska stor familj för att komma över denna summa.

Sparsummespärren förstår jag mig inte på. 1.6% ränta hade varit bra - hade de satt spärren på 150 000 hade det till och med varit attraktivt. Men nu? 15 000 spänn? Det är 240 SEK ränta om året. Före skatt. 

Då har jag hellre dessa 15 000 riksdaler investerade i aktier.

Innan Preem hade jag OKQ8, som hade en liknande konstruktion. Dock sänkte OKQ8 sin bonus, vilket gjorde att Preem blev bättre. Jag tittar ofta runt om det finns bättre erbjudanden, men idag är Preem det bästa kreditkortet för mina behov.

Om ni fortfarande kör era gamla bankkort med årsavgift - byt dessa! Skaffa något som preem-kortet istället. Det spara en 200-300 spänn om året, och dessutom får ni 1% bonus för allt ni handlar!

Spara 300 spänn om året. Löjligt? Kanske det - men på 30 år blir den besparingen, om den investeras, istället 62430 SEK som kan ge 256/Månad i utdelning. Inte så pjåkigt, eller hur?

Detta inlägg är inte sponsrat av Preem eller något annat företag - jag informerar endast kring fördelar som jag ser i dagens kreditkortssamhälle.