Friday, November 24, 2017

Portföljsammanställning - November 2017

Hej allesammans.

Det har ju skett lite inköp på sistone. Jag tänkte att det kunde vara intressant att utöver se vilka bolag som ingår i Vargfonden, att även se vilken andel av bolaget som Vargfonden har investerat i. Av denna anledning följer detta diagram.


Som kan skönjas är Vargfonden för närvarande tungt viktad mot bank och industri. Förklaringen är ganska enkel - dessa branscher och de bolag som Vargfonden investerar i har helt enkelt varit i väldigt bra köpläge. Därav har kapital allokerats till dessa bolag. Planen är att under kommande månader och 2018 balansera dessa investeringar med andra bolag när dessa skiftar - bland annat Telekom, konsumentvaror och dylikt.

Jag är dock ganska nöjd med hur Vargfonden i dagens läge ser ut, och nöjd med de bolag som jag har.

Skistar har fått träda in i bolaget inom ramen för cykliska, defensiva konsumenttjänster. H&M har kastats ut med huvudet före, och sett till dagens kurs är jag väldigt nöjd att ha kunnat avyttra hela innehavet till ett väldigt bra pris. En förlust förvisso, men en liten sådan.  Även finska Raisio har kommit in i portföljen som en defensiv konsumentinvestering - denna ej cyklisk. Jag tror på både Raisio och Skistar och ser fram emot att utöka dessa innehav. I dagsläget är det inget innehav jag ser till att minska eller avyttra.

En bra November - ser fram emot December!