Saturday, November 18, 2017

Investering i Seafire



Jag går idag för första gången in och köper aktier i ett bolag som inte lämnar någon utdelning (än). Positionen är ännu mycket liten, men jag kan tänka mig att i dagsläget gå upp till 0.3% av portföljens värde i bolaget.

Bolaget heter Seafire, och noterades på NGM Nordic MTF under 171116.

Seafires ambition är att investera i onoterade bolag i storleken på över 10-15, upp till 100 MSEK i omsättning. Normalcase, enligt VD själv, är 20-70 MSEK. Detta är en bolagsstorlek där det i Sverige finns otroligt många bolag, men väldigt lite kapitalmöjligheter i relation och jämförelse med bolag som befinner sig i 300-500 MSEK-klassen. Segmentet kräver dock mycket kunnighet och omvärldsbevakning från investerare, då det också är ett segment där många bolag går i konkurs/inte går särskilt bra.

Detta tänker Seafire motverka genom att investera i bolag som:

* Har en tydlig konkurrensfördel och en nisch
* Har en etablerad kundbas och ett känt varumärke, gärna high-end
* Gärna befinner sig inför ett generationsskifte
* Inte utvecklats vidare och behöver resurser för att göra detta

Bolagen ska förvärvas till sunda värderingar, och Seafire är på hemsidan tydliga med att man i grunden inte har ett exitperspektiv. Bolag som Seafire investerar i är främst tänkt att de ska hållas, ej säljas. Tummen upp där.

I och med IPO'n har grundarna själva investerat betydande summor pengar. Framför allt VD och grundare Johan Bennarsten har en betydande andel av aktierna och har gått in med 2 MSEK i och med noteringen, vilket för mig bedöms som mer än tillräckligt för att visa engagemang och intresse. Tummen upp igen.

Bolaget påminde mig i beskrivningen om ett ungt Latour. Jag har haft korrespondans med VD'n under morgonen, där han skriver att förebilderna för Seafire är  Latour, Indutrade, Lifco och Addtech. Han nämner även att "Långsiktighet och sunt företagande och styrkepositioner i nischer."

Nu är detta initiala ord i ett litet bolag, men alla bolag börjar någonstans. Det är dessutom inte varje dag - eller år - som ett investeringsbolag med detta perspektiv når marknaden.

Men men, talk is cheap!

Låt oss titta på vad bolaget har i portföljen idag. När man tittar på ett bolag i storlek med Seafire är två saker viktiga för ett grundförtroende och vid beslutet om man skall investera eller ej:

1. Innehav
2. Personal i bolaget

Låt oss börja med Innehaven. Där hittar vi två - Hedén och FollowIt.

Hedén

Hedén är ett svenskt företag grundat 1964 av Björn Hedén, som tidigare arbetat med Hasseblad. Företaget utvecklar motorer och styrenheter för kameror som kontrollerar zoom, fokus och iris för filmkameror. Hedén-utrustning blev standard i filmbranschen när dessa funktioner blev centrala i filminspelningar. Grundaren har varit nominerad flera gånger för ett Oscars-pris för sitt arbete, och fick även detta pris under 2010. Hedén har utvecklat flera olika motorer som blivit innovationer inom filmbranschen. Senaste uppfinningen, för 3 år sedan, var marknadens första Bluetooth-fokus/iris-kontroll, systemet CARAT. De har även använts i bland annat helikoptrar och kranar.

Bedömningen kan göras att bolaget har en nisch, är marknadsledande inom sin bransch (Det verkar som att Hedén-produkter anses vara high-end, används till Avatar, Game of Thrones, etc). Frågan är väl tillväxtpotentialen - men med en global filmindustri som hela tiden växer bör detta finnas.


FollowIt

FollowIt är ett bolag som tillverkar och säljer utrustning för tracking/positionering av djur, egendom samt människor. En del av detta bolag, f.d. Televilt, grundades 1973 och har varit aktivt i branschen mycket länge med kunder över hela världen. Bolaget har dags dato 17 anställda och tillverkar produkter just inom GPS-positionering och radiospårning. Det finns halsband för djur (Tellus), sändare för egendom eller exempelvis djur i jaktsammanhang (Contact GPS 3) med därtill hörande app, renar och andra produkter. Företaget har en intressant lineup av produkter som kan användas för denna målgrupp. Jag tycker själv att Appello är någonting jag skulle kunna köpa till bilen! (En sändare med 12 månaders batteritid som kan spåras via mjukvara). Riktigt roligt!

Företagen är i min bedömning, intressanta. Jag gillar nischerna hos båda bolagen och det verkar ändå som om Seafire gjort riktigt bra förvärv här, även om framtiden naturligtvis får utvisa det hela.

Personalen då?

Ledningen har arbetat inom Equity och inom ledande positioner i företag under 15 års tid. Det är inga gröngölingar som försöker sig på att starta investmentbolag här. Man berättar om en lyckad tid av värdeskapande på ungefär 30% årligen, och att målet är att göra samma typ av resultat med Seafire, eller bättre. Väldigt ambitiösa mål, men ouppnåliga? Framtiden får utvisa detta. Utbildningsmässigt har vi läkare och civilekonomer.

I styrelsen hittar vi bland annat f.d. VD på Dagens Nyheter, Equity-folk med erfarenhet från 1982, Jurister samt lite annat. Skaran man har plockat ihop bedömer jag som förtroendeingivande och en snabb googling på alla involverade visar inga konstigheter eller frågeställningar som behöver besvaras. Även här har vi alltså, i min bedömning en godkänd bild av det hela.

Så, personal och bolag bedöms som godkända. Nästa steg?

Som jag nämnde så har jag haft en kortare korrespondens med bolagets VD. Att man som VD svarar på frågor och funderingar inom 15 minuter är för mig jättekul, och talande för att man verkar gilla det man gör. Detta säger ingenting om bolagets framtid i sig, men det är en positiv magkänsla.

Jag valde under dagen att slå till på en liten initialposition i Seafire. 

Ganska unikt, eftersom jag endast brukar investera i aktier som ger avkastning. Men som jag skrev är det inte ofta denna typ av investmentbolag går in på marknaden. Min bedömning efter att ha tagit det hela lite grand under luppen är att ge Seafire en liten position i väldigt långsiktigt perspektiv. Jag kommer att följa bolagetn då jag ser det som intressant.

Om jag har gjort rätt val återstår att se.

Målen som anges i Q3'an är följande:

* Vidareutveckla portföljbolagen
* Göra 1-2 nyförvärv, beroende på storlek

Utöver dessa mål rapporteras även att FollowIt's resultat under de första nio månaderna har resulterat i negativ EBIT på grund av färre kundprojekt. Förfrågningar är fortsatt höga, med avsluten som inte riktigt når fram. Arbetet här är pågående med att bredda kundsortimentet mot kunder som inte endast arbetar i projektform (wildlife-organisationer, andra företag som arbetar med vilt). Bedömningsvis bör detta resultera i mer attraktivitet för företagets produkter.

I nästa kvartalsrapport bör dessa mål således följas upp. Bedömningar kommer göras kontinuerligt, och jag är öppen för att öka i bolaget om målen uppfylls!

Att investera i denna typ av bolag är inte utan risker. Är man intresserad av bolag på NGM  Nordic MTF bör man således göra mycket research och vara försiktig. Min bedömning är att bolaget är intressant, men vänligen se friskrivningen för ytterligare information.

Disclosure: Aktievargen är Long i Seafire. Inget samarbete, finansiellt eller annorlunda, mellan blogg/person och bolag finns. Det som uttrycks är mina personliga åsikter och bedömningar.