Friday, November 17, 2017

Våga köpa lågutdelare/tillväxtbolag!

Du har 10 000 i surt förvärvade sparslantar på investeringskontot och tittar över de alternativ du har. Börsen är i ett bra köpläge, den har fallit några procent den senaste veckan, så en liten substansrabatt finns på favoritbolag. Kanske någon bank, fastighet eller något verkstadsbolag. Hög avkastning där, mellan 3-6%. Och så sneglar du på dina mindre bolag, de där bolagen som har en låg utdelning. 1%. 2%. 2.8%. Kanske till och med under 1 procent.

Du vet vilka bolag jag menar. 

Där bolagen där andra sa till dig att "dem ska du ha, detta är tillväxtaktier". Du kanske till och med hittade dem på egen hand, de där tillväxtaktierna. Aktier du "vet" eller skarpt tror kommer växa markant de närmaste tio åren. Men när du sitter där med din månadsinsättning av vad du lyckats skrapa ihop genom att leva sparsamt och effektivt, så ser du vad du får ut på en årsbasis om du investerar 10 000.

Kör du in det i din favoritbank kan du få ut mellan 400-600 spänn årligen.

Kör du in dem i de tidigare nämnda tillväxtbolagen får du 90-250 spänn årligen.

Det kan ta emot. Trots att vi som utdelningsinvesterar någonstans vet att vi ska tänka "tillväxt, tillväxt, tillväxt", så kan det ibland ta emot att investera i aktier som till dagens kurs är lågutdelare. Detta är något som tidvis även kan vara svårt för mig, då jag fortfarande befinner mig på resan att se till att utdelningarna täcker de grundläggande inkomstbehoven som finns hos mig.

Kort sagt, jag är ännu inte "fri".

Jag tror att det blir något lättare att investera i denna typ av bolag när man uppnår denna frihet, men det är minst lika viktigt att investera i dessa nu, om inte viktigare!

Mina "lågutdelande" bolag är idag, med utdelning:

* Latour - 1.9%
* Investor -  2.8%
* Bakkafrost - 2.9-3.1%
* Infineon AG - 0.9%
* Linde AG - 1.8%
* Siemens AG - 2.9-3.1%

Siemens, Investor och Bakkafrost är på gränsen. I USA skulle de inte ses som lågutdelande, och där känner jag inte alls samma försiktighet som med Linde, Infineon och Latour. Framför allt Infineon vid 0.9% är svårmotiverad. Nu har aktien en väldigt hög premie, men oavsett detta - lågutdelande bolag kan vara svårmotiverade!

Jag försöker hålla mig att de bolagen jag nänmt BÖR ha en viss storlek i min portfölj. Jag försöker verkligen att piska på mig att även innan jag når min frihet, så SKALL dessa bolag vara anseligt stora i portföljen. Vad gäller Investor och Latour samt Siemens är jag där på god väg. Även Bakkafrost ser bra ut. De andra...nja...kan bli bättre.

Det kan vara svårt att se bort från den där siffran i excelarket där du sammanställt din årliga avkastning genom utdelning. Men det är något man behöver göra, tycker jag.

Har ni svårigheter i detta? Hur tänker ni?