Saturday, November 11, 2017

Portföljpresentation - Daimler


Daimler är en tysk tillverkare av personbilar och kommersiella farkoster (Lastbilar, Bussar, etc).  Daimler är mest berömt för tillverkningen av Mercedes-Benz Personbilar och Lastbilar samt bussar, samt därtill hörande produkter, tjänster och andra saker.


Historik
Daimler kan härledas tillbaka till 1883 till företaget Benz & Cie Rheinische Gasmotorenfabrik. 1926 slog sig denna aktör tillsammans med företaget Daimler Motoren Gesellschaft och blev tillsammans företaget Daimler-Benz AG . De två uppfinnarna, Daimler och Benz, skapade mer eller mindre samtidigt under slutet av 1800-talet genom samtida patent och uppfinningar grunden för moderna förbränningsmotorer och bilar.

En liten negativ del av företagets historia är att Daimler-Benz under andra världskriget i högsta grad deltog i att rusta upp den tyska militären genom militärfordon såsom pansarvagnar, flygmotorer, skeppsmotorer och olika typer av bilar. Daimler-Benz var under början av 30-talet efter Adam Opel AG och Auto Union den tredje-största tillverkaren av fordon i Tyskland.

Företagets förgångna är ett inacceptabelt kapitel i Daimlers historia.

Efter andra världskriget och fram till dags dato har företaget utmärkt sig som innovativt inom bilindustrin  Bland annat utvecklade Daimler krockzoner i chassit, den första airbagen samt bältesspännare i bilar.

Daimler var länge tillsammans med Chrysler, men skildes 2007. Sedan dess har Daimler specifikt 5 affärsområden som jag går in på under avsnittet "Produktion".

Daimler har under årens lopp även förvärvat många biltillverkare och andra relaterade företag. Bland dessa är Auto Union, Maybach-Motorenbau, Krupp, AEG, Dornier-Werke, Messerschmitt-Bölkow-Blohm, Fokker, Western Star Trucks, Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation, AMG och andra. Antalet patent som ägs av Daimler är således omfattande.

Ägarstruktur
Som med andra tyska storföretag är dessvärre ägarbilden den bit där företaget inte riktigt når hela vägen fram. Vi har 6.8% av bolaget som ägs av Kuwait, av alla länder. Vilken inverkan detta har är oklart, men det är något man bör ha med. Renault/Nissan äger tillsammans 3.1% av Daimler, och i övrigt är det privata investerare som äger sammanlagda 19.4% och institutionella investerare som äger 70.7%. En väldigt spridd ägarbild utan en tydlig majoritetsägare.

Problematiskt - men ingenting som är ovant, eller som i min åsikt påverkar företagets attraktivitet.

Produktion

Mercedes-Benz Cars innehåller Mercedes-BEnz, Smart, Maybach (som idag är del av S-klassen) samt AMG. Mercedes-Benz erbjuder här en omfattande produktportfölj av premiumbilar i personbilsklassen. Det innehåller bilar från kompaktklassen, såsom Smart, eller A/B-klass upp till limousiner i S-klassen.

Daimler Trucks Innehåller Mercedes-Benz LKW (inkl. Unimog) samt Freightliner, Western Star Trucks, Thomas Built, Mitsubishi Fuso, BharatBenz, Detroit Diesel och Truckworks. Daimlers lastbilar säljs världen över och har inom relevanta branscher ett gott rykte om stabilitet, kvalitet och hållbarhet.

Mercedes-Benz-Vans innehåller produktserierna Sprinter, Vito samt Vivano. Detta är bilar bland annat för mindre företag, hantverkare, logistik och andra typer av företag med behov av mindre/lätta transportbilar.

Daimler Buses innehåller Evobussarna, Setra samt Orion. Detta är ett av de segment inom Daimler som tyvärr inte har gått så bra under de senaste åren.  Framför allt växelkurser och investeringskostnader samt generella kostnadsökningar för komponenter har påverkat detta segment negativt - till den grad att EBIT exempelvis sjönk från 45 till 26% (ett fall på 42%) under Q3 2017.

Positiva aspekter/Konkurrensfördelar
* Marknadsledande och innovativa inom många uppfinningar och sektorer
* Elbilar och el-lastbilar samt elbussar utvecklas - Daimler ligger framåt i utvecklingen
* Progressiv utdelningspolicy
* Goda nyckeltal och finanser
* Personbilsdivisionen går som på räls

Risker
* Är Daimler längre fram än konkurrenterna i elbilsutvecklingen?
* Problem inom Trucks och Bussar
* Rykten säger att det är problem för de anställda och att Daimler som arbetsgivare uppfattas som något för oflexibla och nyckfulla. Helt enkelt organisatoriska problem.

Generella finanser
Generella finanser och nyckeltal inom Daimler är genomgående positiva. Trots återkommande problem inom lastbils- och bussindustrin inom Daimler går personbilar och tjänster fortsatt framåt. Elbilsrevolutionen orsakar utmaningar för Daimler precis som för andra biltillverkare, och investeringar kommer att krävas för att nyttja den nyutveckling som bilindustrin för närvarande går igenom. Är Daimler med finansiellt i matchen? Jag bedömer att ja, det är de definitivt.

P/E-tal på 8.0, med en industristandard på 14.0 är väldigt bra. Även P/B och P/S-tal är väldigt positiva. Det enda nyckeltal som inte riktigt når fram är skuldsättning/likviditets-ratio, där Daimler är 0.1 över industriaverage om 0.9. I övrigt är Daimlers nyckeltal och finanser av väldigt positiv art.

För specifika finanser för år och kvartal refererar jag till kvartalsrapporterna som recenceras av Aktievargen.


Sammanfattning av portföljinnehavet
Daimler är Vargfondens biltillverkare - inga andra billtillverkare planeras i portföljen i dagsläget. Anledningen till att vi valt Daimler är hur personbilarnas utveckling har gått, den tradition som bolaget har, de patent man sitter på, den "uppfattning" som kunder har av företagets bilar, samt koncernens finansiella utveckling. Daimler har också sagt att man planerar att dela upp företaget inom olika segment, vilket likt Siemens skulle vara något positivt i vår bedömning - vårt intresse ligger ju i personbilssektorn inom Daimler, inte nödvändigtvis bussarna, även om dessa är ett intressant segment även dessa.

Daimler planeras till en 2-4%-ig portföljstorlek.