Saturday, November 4, 2017

Kvartalsrapport Q3 2017 - Fiskars



Senast släpptes kvartalsrapport Q3 2017 för Fiskars.

Förra kvartalsrapporten gav en positiv bild, trots minskade försäljningar om 1.2% i EUR. Dock kan detta härledas till valutakurser. Jämfört i lika växelkurser ökade försäljningen med 0.6%. Även EBITA ökade, då med 7%, och företaget åstadkom en positiv EPS om 0.31, jämfört med -0.26 jämfört med samma period under föregående år.  Positiva bitar var framför allt en ökande försäljning trots ökad konkurrens, och tagningen av marknadsandelar trots att antalet märken på marknaden inte minskar utan ökar. Man hänvisar en stor del av eventuella svårigheter till det faktum att bolaget är aktivt i USA och att den amerikanska marknaden kraftigt har sjunkit under första årshalvan 2017.

Denna kvartalsrapporten
I den här kvartalsrapporten rapporteras en fortsatt tillväxt i jämförlig försäljning och EBITDA. Framför allt Scandinavian living har växt under denna period.  Inom Functional Form ökade även där tillväxt och EBITDA. Dock fortsätter svårigheter och utmaningar på den amerikanska marknaden samt English Crystal & Living.

I det stora hela handlar det om en rapport som lovar en fortsatt positiv bild av verksamheterna inom Fiskars. Eventuella nedgångar i tillväxt förklaras av valutafluktueringar, inte av faktiska nedgångar i försäljning. Den ökande EBITDA'n fortsätter att pusha företaget i rätt riktning, och EBITA ökar med nästan 17% i jämförelse med Q3 2016.

Företaget visar tydligt den positiva utveckling som man gått igenom sedan 2013 och framåt, där EBITA ökar från 63 MEUR under Q3-14 till 120 under Q3-17. Nästan en fördubbling med andra ord, vilket för ett företag som Fiskars är en väldigt imponerande utveckling.

Fiskars innehåller nu även varumärken som Wedgwood, som man håller på att försöka utveckla. Varumärket har under Q3 för första gången deltagit på specifika mässor i England som syftar till att lyfta hantverk och keramik från världen över. I living har även Iittala och Rörstrand gått bra och Taika firar 10-årsjubileum. Jag har själv Taika-tallrikar och produkter hemma och tycker dessa är väldigt fina. Rörstrand är i Sverige ett känt varumärke och man utvecklar detta genom samarbete med bland annat Pink Ribbon mot bröstcancer samt andra organisationer och marknadsföringsstrategier.

Den oranga fiskars-saxen fyller 50 år. Över 1 miljard exemplar av saxen har sålts sedan den introducerades, och Fiskars-produkter fortsätter att skörda framgångar inom samma segment. Nya saxar i USA fortsätter att prisbelönas av lärar- och skolorganisationer. Även inom Gerber fortsätter man utveckla inom fiske- och kajaksprodukter.

Marknadsföring åsidosatt, så sjönk dessvärre försäljning i det stora hela vad gäller living just på grund av svårigheterna inom English & Crystal living, medan den inom norden och resterande europa steg. Fiskars blöder pengar i framför allt USA, där försäljningen sjönk med 9.1% eller nästan 10 MEUR. Även Asien går just nu mindre bra på grund av problem med Scandinavian living i dessa regioner. Dock är Asien en så pass liten del av omsättningen att detta för stunden kan åsidosättas. Problemet finns i Nordamerika, som i sin rätt är nästan lika stort som Europa vad gäller försäljning.

Tankar kring Fiskars och framtiden
Problemet för Fiskars är Nordamerikanska regionen. Dels är detta på grund av valutan som påverkar försäljningen, men även att man har problem generellt i denna region. Företaget presenterar i sin Q3 inga konkreta planer hur man ämnar att hantera detta, utan verkar vara nöjda att relatera detta till valutan och generella svårigheter, som med English crystal & living.

Detta är således något man måste hålla koll på inför framtiden.

Företagets generella position för närvarande är dock stark, och finanserna går i rätt riktning. Man ämnar att fortsatt växa sina kärnverksamheter, något som verkar fungera med nästan samtliga verksamheter. Majoriteten av existerande nyckeltal går i rätt riktning, och mitt förtroende för bolaget, trots att det är en av de nyare inköpen för Aktievargen, är högt.

Rekommendation kring Fiskars
För stabila finanser, renomerade varumärken, en lång historik av kvalitativa produkter med högt kundförtroende och endast ett fåtal oroligheter i framtiden tilldelas Fiskars av Aktievargen ett "B" i investeringsbetyg. Innehavsstorlek rekommenderas till mellan 1-2%.

Betyg
B