Wednesday, November 1, 2017

100 dagar uppfyllda!

Igår, efter att ha investerat lite av kapitalet för oktober månad, uppnådde Aktievargen lite av en milstolpe. För första gången är den sammanlagda årsinkomsten som kan förväntas utifrån utdelningarna strax över 66 000 SEK, vilket innebär att genomsnittsinkomsten för året täcker över 100 dagar av inkomst om 657 SEK om dagen - en "normal" månadslön efter skatt.

En milstolpe
Detta är en rolig milstolpe på så sätt att dygnssiffran nu för första gången är tresiffrig! i princip kan jag nu 100 dagar om året leva utan behov av ett förvärvsarbete och leva på mina utdelningar. Cirka 3.3 månader är det motsvarande, och detta måste jag ändå tycka är lite imponerande.

Det har varit en hejdlös resa under de senaste två åren. I Januari/Februari 2018 fyller mitt "sparande" 2 år. Det har varit många förändringar under denna korta tid, och några av de främsta är.

* Jag började med att spara 20-30% i preferensaktier. Planen är att inte längre ha en endaste krona i preferensaktier.
* Jag började med att ha en stor del av sparandet, nästan en fjärdedel, i USD. Idag är under 2% av portföljen i USD, och planerna är att hålla den på denna nivån.
* Jag hade en ganska hög risktolerans när jag började, och sparade i allehanda bolag som kunde gått väldigt dåligt. Nu gjorde de inte detta, så jag har klarat mig från de dyrbara lektionerna som många andra sparare har gått igenom. Risktoleransen för portföljen är idag väldigt låg, och kraven på bolagen är väldigt höga.
* Jag läste nästan 50-60 bloggar ganska aktivt. Idag läser jag runt ~10, med fokus på traditionell värdeinvestering.
* Jag kollade börsen varje dag. Några gånger i veckan räcker nu.
* Jag hade kanske 15-19 000 i månadssparande. Idag har jag över 28 000 i genomsnitt.

Långsiktiga mål är on track
Just nu är jag alltså "on track" för mina långsiktiga mål om ekonomisk självständighet. Det är mitt nuvarande mål att nå detta slutgiltiga mål kring 2021, dvs om cirka 3-4 år. Förutsatt att jag har kvar min "typ" av anställning med samma lönenivå, förmåner och möjligheter kommer detta antagligen inte att vara ett problem.

100 dagar av frihet är roligt. 100 dagar av frihet är jävligt triggande för den framtida motivationen att köra vidare. Det är ibland svårt att komma ihåg att "just det, de här 100 dagarna, de är antagligen för alltid! För alltid!". Jag skulle kunna sluta spara IDAG och få genomsnittliga ~6000 SEK extra i månaden för resten av livet (mycket mer med utdelningstillväxt över tid - om vi utgår från en utdelningstillväxt mellan 5-10% om året får vi 97000 om 5 år, 129 000 om 10 år, 200 000 om 15 år och 286 000 om året om 20 år - utan att jag behöver skjuta till en enda krona!).

En jävligt härlig känsla, måste jag ändå säga.

En bra läroprocess
Jag har lärt mig mycket om de bolag jag har också. Jag har läst årsredovisningar, finansiella rapporter, och tagit bort företag jag inte litar på - även om andra litar på dem. H&M är väl ett tydligt exempel här. Jag tror inte längre på företaget - eller en hel del av de företagen jag köpte under början av 2016. Samtidigt finns många innehav kvar från denna tid, såsom Skanska, Castellum, Hemfosa, Axfood, Swedbank, Investor, Telia, Tieto och Tele2. Så allt är inte förändrat.

Så, ett av målen är uppfyllda, även om det inte är ett mål som jag noterat i min blogg. Men ett lite personligt mål, att se en tresiffrig "frihetsdag".

Jag ser verkligen fram emot de närmaste 3-4 åren för att se hur utvecklingen går. Förutsättningarna verkar väldigt goda att fortsätta denna utveckling.