Som vi alla vet genomgick H&M en rejäl krasch under gårdagen efter att bolaget - ännu en gång - inte uppnått förväntningarna som de bland annat själva prognosticerat. Ingen munter dag för många investerare som äger H&M. Visst, vi brukar säga att vi hoppas på en krasch, men då pratar vi nog mer en generell börsnedgång som inte riktigt är att härleda till att ett specifikt bolag inte klarar av att uppnå sina mål. Som gör att man börjar tvivla på dem. Vilket gör att...ja, ni förstår. Många utdelningsinvesterare har ju portföljer där stommen utgörs av H&M-aktier. Det är inte roligt när stommen eller fundamentet i ett bygge börjar svaja lite grand, och utan att överdriva kan man väl i alla fall enas om att svaja - ja, det gör H&M just nu.
Så vilka läropengar kan vi som investerare dra av H&M just nu?
Jag vet min lärdom.
I dagens marknad är detta med konsumentretail något som inte riktigt går att förutse, av flera anledningar. Vi har en marknad, en högst globaliserad sådan, där det för många typer av produkter inte längre spelar någon roll hur många, hur vackra eller hur bra fysiska butiker man har. För att folk handlar på internet. Det innebär att en tonåring med kunnande och kontakter i Kina kan, med lite kapital och rätt know-how - konkurrera med H&M och börja sälja kläder till folk. (Ja, grov förenkling!)
Detta drabbar mer än bara kläder. Det drabbar elektronik, böcker, småprodukter, hemprodukter, möbler, skor, parfym och allt möjligt. Ni vet ju själva vad som händer i de branscherna just nu. Den berömda butiksdöden. Elektronikkriget där butikerna själva ofta inte ens längre går med vinst på de produkter de säljer - och framför allt inte realiserade varor.
Det är inte en hälsosam utveckling för investerare. Men jag lägger ingen värdering i det - det är varken bra eller dåligt, det bara är.
Men det vi kan konstatera att är att branscher just nu är i gungning. Hela retailbranschen. Allas vår Gottodix skriver i sitt senaste inlägg här att det är H&M's problem. Jag skulle vilja säga att det är hela branschens problem. Titta på Elgiganten, Media Markt, Clas Ohlson - kedjor som alla drabbas av hur folk handlar och vart de handlar sina produkter.
Min lärdom är att retailbranschen är just nu en bransch där jag inte vill investera. Därför köper jag bland annat inte Kinnevik - för mycket E-handel. Tänk om det imorgon kommer en ny sida som konkurrerar med Zalando med något bättre priser? Marknadspositionerna är för bräckliga.
Min lärdom - bort från retail och e-handel tills utvecklingen kan ha bedömts att ha stannat av lite grand. Just nu är det konstant kaos med utveckling varje vecka. Det är inte gynnsamt för stabilitet, och således inte bra för oss utdelningsinvesterare.