Monday, January 1, 2018

Har du mål? Du har ett ansvar att se till att de blir uppfyllda!

Härlig 2018, allesammans!

Häromdagen såg jag på ett TV-program medan jag åt - ett av de där mästarkocks-programmen med en kock jag beundrar ganska mycket för sitt 'sätt' - Marco Pierre White. Han sa något som jag tänkt tidigare, men där jag verkligen tänkte att "Ja, såhär är det. Såhär måste man tänka."

"Dreams are without question the most important - because without them, you'll never achieve anything.

Do you have a dream?

If you have a dream, then you have a duty, a responsibility to yourself to make it come true. Because if you don't make your dreams come true - they are just dreams."

Jag tror att de flesta som investerar i utdelningsaktier på samma sätt som jag gör har drömmen om att efter en viss punkt kunna dra sig tillbaka och gå i pension tidigt. Detta behöver dock inte, och jag hoppas inte att det betyder, att man har för avsikt att sluta jobba.

Istället vill jag arbeta med andra saker än jag gör idag, och i annan utsträckning än jag gör idag. Det jag arbetar med är roligt, men det är faktiskt ingenting jag vill göra i det långa loppet. Jag är mer konst, musik och kulturintresserad än vad mitt nuvarande jobb tillåter och belönar mig med. 

Således är mitt mål att bli bättre på att teckna och måla.

Mitt mål är att skriva och publicera noveller - både fiction och annat.

Mitt mål är att bli bra på piano och även gitarr.

Mitt mål är att resa mer än jag gör idag - vilket inte är svårt, då jag knappt reser alls.

Med de målen har jag det dagliga ansvaret att förbättra mina förutsättningar med just dessa målsättningar. Att teckna mer, även om jag jobbar många timmar per dag och inte kan göra detta med 100% koncentration. Att skriva när jag har tid, trots att jobbet även där är begränsande. Att spela piano varje dag, även om det bara är 5-10 minuter eller en kvart. Att planera för ett framtida liv där jag har mer frihet med vad jag gör än jag har idag. 

Livet efter pensionen börjar inte efter pensionen. Livet efter pensionen börjar idag. Man kan göra mycket för att förbereda för ett friare liv redan nu. Förbereda till den grad att steget över till denna frihet blir mer som en väldigt naturlig övergång än en chock från en dag till en annan. Man får inte glömma att människor är varelser skapta för att hålla sig i rörelse. Att jobba. Att göra saker, och vara aktiva. Om man har som målsättning att efter pensionen sitta på en strand och sola i 40 år....tja, detta kan man ju göra men jag ifrågasätter hur lycklig man faktiskt blir av detta.

Jag vet att när jag blir pensionerad vill jag hålla mig involverad politiskt, och även i de styrelse- och offentliga uppdrag jag har idag. Jag vill bli mer involverad i detta. Utdelningspension är för mig ett sätt att frigöra mig själv för mer arbete, men av annan karaktär och som kanske inte alltid har den omedelbara monetära belöningen som ett förvärvsarbete har. Kanske går det 4 månader utan att pengar kommer in - men då spelar det ingen roll. För du har utdelningsinvesteringar som ser till ditt dagliga uppehälle.

Däri ligger charmen för mig!