Wednesday, January 10, 2018

Portföljpresentation - Nordic Waterproofing



Nordic Waterproofing är en av Europas ledande producenter och leverantörer av vattentätningsprodukter och tjänster för byggnader och infrastruktur. Bolaget är känt på marknaden genom märken som Al-Katot, Hetag Tagmaterialier, Kerabit, KerabitPro, Mataki, Nortett, Phonix mag Material, SealEco och Trebolit.

Bolaget producerar sin bitumen och EPDM i Danmark, Finland och Sverige. Under 2016 hade bolaget en omsättning på 1.8 Mrd SEK och sysselsatte 680 människor runtom i Europa. Bolaget är idag aktivt i nio olika länder.

Historik
Bolagets historia börjar 1889 när man etablerade Trebolit. Många av de märken som Nordic Waterproofing marknadsför idag etablerades under tidiga 1900-talet med egna historiska rötter. Nordic Waterproofing är ett resultat av en sammanslagning av de delar av Trelleborg-gruppens fuktskyddsaktiviteter och Lemminkäinen Oy under 2011. Målet var då att skapa ett stort, nordiskt företag för fuktskydd och vattentätning.

Ägarstruktur
Som flera andra bolag saknar Nordic Waterproofing en tydlig majoritetsägare utan ägs istället av en uppsjö olika fonder. Största ägarna är Carnegie och Swedbank Robur, med 9.6 och 9.1% respektive. Även Svolder, Catella, Handelsbanken och Tredje AP-fonden är stora ägare i företaget. Ägarstrukturen saknar såedes en tydlig majoritetsägare. Bolaget får här ej godkänt, men jag har valt att i större sammanhanget förbise detta.

Svolders innehav i bolaget får ses som ett stort plus, då Svolder utifrån sin bolagskaraktär och resurser har möjligheter att göra mer omfattande aktieanalyser än vad enstaka bloggare har. Att ett bolag som Svolder än inne i ett bolag till en liknande procent av portföljen som jag själv ser jag som en trygghet, och jag kommer även att följa vad Svolder gör med bolaget.

Produktion

Bolaget delas upp i följande kategorier

Roofing
Som namnet antyder går kategorin under takläggningsprodukter och membran samt fuktskydd för tak. Produkterna är designade för att erbjuda långvarigt, 50+-årigt fuktskydd till byggnader oavsett klimat och säljs främst i de nordliga regionerna.

Building
Inom segmentet building finns underlager, fukt- och vindskydd, olika typer av presenningar, samt Geo-skydd och olika sorter av membran. Samtliga produkter är avstämda för byggnadsindustrin.

EPDM
EPDM-gummi upptäcktes i slutet av 50-talet och har sedan dess använts mer och mer inom byggnadsindustrin på grund av dess attraktiva egenskaper. Genom vulkanisering skapas en produkt som förblir elastisk i olika temperaturer och förhållanden. EPDM är en stor del av bolagets affärer, där man tillhandahåller denna typ av gummi i olika former.

Installation Services
Företaget outsourcar även sina expertistjänster till entreprenad, byggnadsföretag och andra organisationer för att installera eller applicera sina egna produkter. En sådan uthyrning säkerställer naturligtvis att behövliga produkter installeras eller appliceras av behöriga experter.

Positiva aspekter/Konkurrensfördelar
* Goda finanser
* Aktiv förvärvsstrategi
* Progressiv utdelningspolicy (om utan stor historik)
* Framtiden ser fuktig ut - ökat behov av tätning och fuktskydd
* Goda tillväxtmöjligheter
* Organisk tillväxt om 4-5% årligen.
* Goda försäljningssiffror

Risker
* Råvaruberoende, specifikt Bitumen-priser och andra faktorer
* Otydligt om förvärv, då man gör flertalet, är av positiv art för företaget i det långa loppet.


Generella finanser
Företagets generella finanser är av positiv karaktär, men lider av råvarupriser, då framför allt vad gäller Bitumen-priser. Under föregående kvartalsrapport såg man en ökning om 23% i försäljning - dock var detta mer på grund av förvärv än organisk tillväxt. Samma sak gäller EBITDA, som under perioden ökade till 96 Msek.

På grund av ökade råvarupriser har företaget för 2017/2018 justerat sin prognos och erkänner att ökad försäljning inte helt och hållet ser till att vinstmålen kan uppnås. Bolaget är utöver detta ganska svårbedömt på grund av den begränsade historiken man har. Även historik från börsdata är inte mycket till hjälp. Kursen är nu tillbaka på den punkt där den var vid aktiens introduktionstillfälle, vilket jag ser som ett bra tillfälle att stiga in i bolaget. Huruvida detta visar sig vara ett misstag återstår att se.

En sak är klar - Nordic Waterproofing är inga gröngölingar. 

Bolaget är en avstickare från industrijätten Trelleborg, och har en historik som sträcker sig tillbaka nästan 150 år. Bolaget vet vad de gör, och är progressiva - och aggressiva - sett till förvärv. Bara för att bolaget i dagsläget har en kort historik betyder inte lika mycket som det hade gjort om bolaget i fråga varit nystartat. Man har en etablerad marknad, en etablerad kundbas, och flera starka varumärken i sin portfölj. Allt detta är positivt för bolagets finanser.

Sett till både DA och Utdelningshistorik finns inte mycket att se. Efter fallet till 69 SEK där jag köpte mitt innehav har aktien en DA på ungefär 4.8%-5%. Utdelningen har legat på 3.8 under båda åren man varit aktiv. Jag tror inte att en utdelningshöjning är att vänta sig under detta år med tanke på stigande råvarupriser samt även en liten stagnering i EBIT. Samtidigt tror jag, av flera anledningar, på bolaget i det långa loppet och tror inte att de stigande råvarupriserna kommer att påverka bolaget fundamentalt i det långa loppet vad gäller den nordiska marknaden. Framför allt kommer råvarupriser även i framtiden att fluktuera - och bolaget kan då justera när dessa normaliseras eller sjunker igen.

Sammanfattning av portföljinnehavet
Ja, Nordic Waterproofing. Jag tror att vi här har ett svenskt kvalitetsbolag där det enda man behöver göra är att köpa en respektabel del av portföljen - helst till ett historiskt attraktivt pris. Detta har jag gjort. Efter att detta är gjort är den andra faktorn enkel - det är helt enkelt bara att vänta. Om 5-10 år får vi se vart bolaget befinner sig.

Min bestämda bedömning är att bolaget kommer vara värt 2-3 gånger så mycket som idag, med en ständigt stigande utdelning.