Historik
Bolaget grundades 1876 i den tyska staden Aachen av Fritz Henkel, en 28-årig köpman med ett intresse för kemi och vetenskap. Första produkten var en universalrengörare som baserades på silica. Företagets initiala tillväxt är en tysk framgångssaga, och redan 1886 skapades en internationell närvaro genom kontor i Österrike, England och Italien. En av företagets mest populära produkter, Persil, kom redan 1907.
Som många tyska företaget har tyvärr Henkel också en bakgrund i att ha använt arbetskraft i form av fångar och slavarbete under andra världskriget. Efter andra världskrigets slut föll fabriken i engelska händer, och man tillät produktionen av olika former av lim, såpa och tvättmedel.
Företaget skapade även världens första limstift, Pritt, 1969. Henkel blev de kommande åren en viktig leverantör inom kontorsvaror.
Bolaget är ett av världens första "hållbara" bolag. Redan 1958 började man fokusera på hållbara lösningar och man studerade effekterna som tvättmedel hade på miljö och vatten. 1992 publicerade Henkel sin första miljörapport, och företaget är även en grundare till World Business Council for Sustainable Development. Företaget är helt enkelt, på alla plan, i framkant vad gäller miljö- och hållbart arbete i sin egen och andra sektorer.
Ägarstruktur
Som många tyska företag med anor i gamla tider har Henkel ett tydligt majoritetsägande i form av Henkel-familjen och därtill relaterade parter. Hela 53.21% av bolaget tillhör familjen, som därmed utgör en tydlig och trygg majoritetsägande i ett bolag med över 140 år av historik. Detta ger bolaget ett klart godkänt vad gäller ägarstrukturen.
Produktion
Laundry & Home Care
Inkluderar företagets produkter inom hushållsrengöring, såsom tvättmedel och diskmedel samt relaterade rengöringsprodukter. Kända märken är Persil, Purex och Pril. Segmentet är också det område som startade företaget under 1800-talet.
Adhesive Technologies
Inom segmentet återfinns limprodukter som Bonderite, Loctite, Technomelt och Agorex. Marknaden är både industri och konsument. Produktkaraktär och det man är känd för är för fuktsäkerhet, värmetålighet och låg vattenabsorberingsförmåga. Produkterna används inom allt från förpackningsindustrin till elektronikindustrin. Segmentet står idag för hälften av bolagets försäljning.
Beauty Care
Bolagets segment där bland annat schampo och deodoranter ingår. Kända varumärken är Schwarzkopf, Schauma, Fa och Diadermine.
Företaget skapade även världens första limstift, Pritt, 1969. Henkel blev de kommande åren en viktig leverantör inom kontorsvaror.
Bolaget är ett av världens första "hållbara" bolag. Redan 1958 började man fokusera på hållbara lösningar och man studerade effekterna som tvättmedel hade på miljö och vatten. 1992 publicerade Henkel sin första miljörapport, och företaget är även en grundare till World Business Council for Sustainable Development. Företaget är helt enkelt, på alla plan, i framkant vad gäller miljö- och hållbart arbete i sin egen och andra sektorer.
Ägarstruktur
Som många tyska företag med anor i gamla tider har Henkel ett tydligt majoritetsägande i form av Henkel-familjen och därtill relaterade parter. Hela 53.21% av bolaget tillhör familjen, som därmed utgör en tydlig och trygg majoritetsägande i ett bolag med över 140 år av historik. Detta ger bolaget ett klart godkänt vad gäller ägarstrukturen.
Produktion
Laundry & Home Care
Inkluderar företagets produkter inom hushållsrengöring, såsom tvättmedel och diskmedel samt relaterade rengöringsprodukter. Kända märken är Persil, Purex och Pril. Segmentet är också det område som startade företaget under 1800-talet.
Adhesive Technologies
Inom segmentet återfinns limprodukter som Bonderite, Loctite, Technomelt och Agorex. Marknaden är både industri och konsument. Produktkaraktär och det man är känd för är för fuktsäkerhet, värmetålighet och låg vattenabsorberingsförmåga. Produkterna används inom allt från förpackningsindustrin till elektronikindustrin. Segmentet står idag för hälften av bolagets försäljning.
Beauty Care
Bolagets segment där bland annat schampo och deodoranter ingår. Kända varumärken är Schwarzkopf, Schauma, Fa och Diadermine.
Positiva aspekter/Konkurrensfördelar
* Marknadsledande
* Miljömedvetenhet och hållbarhet i över 60 år
* Stark ägarbild
* Trygg, om låg, utdelning
* Stark utveckling och organisk tillväxt
* ATH EBIT.
Risker
* Lokal konkurrens från inhemska och butikers egna varumärken samt lågprismärken
* Politiska risker
* Konsumentmarknaden i förändring
* Naturkatastrofer och klimatförändringar
* Beroende av råvarupriser
Generella finanser
Bolagets finanser är positiva, och de senaste åren har bjudit på ATH's för försäljning år på år. Samma gäller EBIT, där bolaget ständigen optimerar och förbättrar sin prestanda. Sett till de flesta nyckeltalen är Henkel ett kvalitetsbolag som ständigt fortsätter växa, så även utdelningen, om än till en låg direktavkastning under 2%. Dock får man inte förvänta sig för mycket av ett bolag som är så pass stort och har varit på marknaden så pass länge, och då även i en geografi - Tyskland - där hög utdelning är mer sällsynt än Sverige.
Tyvärr finns det också smolk i mjölken, vilket bolaget går in på i sina årsredovisningar och kvartalsrapporter. Samtidigt som vinster och EBIT ökar stadigt som en tickande farfarsklocka har bolaget problem med tillväxten. Kort sagt - på grnd av omvärldsfaktorer, ändrat konsumentbeteende och andra faktorer, sjunker den organska tillväxten år för år - och detta har den gjort sedan 2012, med undantag för 2015-2016 då den ökade med 0.1% (så lite att man får se det som en eventuell statistik standardavvikelse).
Så frågan är - hur lätt är det för Henkel att växa ytterligare, eller håller man på att slå i ett tak och få problem? Q3 2017 ger oss lite svar - tvyärr är dessa svar ganska intetsägande. Den organiska tillväxttakten sjunker inte - 3.0% -, men den ökar inte heller. Dock ökar EPS-tillväxten med 8.5% och EBIT-marginalen är hälsosamma och positiva 18%. Alla affärsområden har presterat starkt, framför allt utvecklingsmarknader och tillväxtländer, där tillväxten varit över 4.9%.
Schampo och deodorantmarknaden stagnerar något, den organiska tillväxten är här endast 0.5%, men bolaget har slagit sig in på den afrikanska marknaden och levererar just i afrika tvåsiffrig tillväxt. Bolaget är tack vare förvärv fortfarande #3-plats i världen sett till hårprodukter.
Kort sagt - nutidens finanser inom Henkel är en väldigt positiv bild - frågan är väl hur framtiden ser ut för ett sådant bolag av denna storlek? Det finns här blandade signaler, men vad som händer återstår att se.
Henkel är en stark och tillförlitlig aktör från den tyska marknaden. Bolaget har en anrik historia och en historik av utveckling och innovation samt miljömedvetenhet. Att för andra märken konkurrera med produkter som Schwarzkopf tar tid. Bolagets primärmarknad är inte Sverige, snarare en ganska minimal del, men bolaget har en stark global närvaro och en positiv historik i när- och förtid som gör att jag bedömer det som ett bra innehav i det långa loppet, och ett bra defensivt innehav i min portfölj.