Ica-gruppen är ett av Sveriges största detaljhandelsföretag som är ensam ägare av jätten ICA. Huvuduppgiften är att driva och utveckla ICA samt ICA-relaterade verksamheter som ICA-banken, ICA fastigheter, ICA Sverige och Rimi. Man äger även Apoteket Hjärtat samt Hemtex.
Huvudkontoret ligger i Solna.
Historik
Bolaget grundades år 2000 under namnet Ica Förbundet Invest AB, och börsnoterades 2005. Man beslutade samma år att investera i andra länder i Norden samt Baltikum. 2006 blev man delägare i Kjell & Company, Hemma och Cervera. Andra investeringar fram till 2017 inkluderar Hemma, InkClub, Hemtex, Dukas och Apoteket Hjärtat AB. Ägarstruktur
ICA-gruppen har en majoritetsägare i form av ICA-handlarnas förbund som äger 51.3% av aktierna i bolaget. Förbundet är en ideell förening vars syfte är att tillvarata Ica-handlarnas intressen - mycket viktigt, eftersom varje butik ägs av en ICA-handlare, varav det i Sverige fanns 1500 under 2016. Övriga stora ägare är Industrivärden, som äger 10% av bolaget.
Då bolaget har en majoritetsägare i form av en ideell förening med stort egenintresse bedöms detta som godkänt.
Produktion
ICA-gruppens aktiviteter involverar följande delar av ICA-koncernen.
Ica Banken - ICAs egen bank som tillhandahåller banktjänster till privatpersoner och företag.
Ica Fastigheter - Förvaltar koncernens fastigheter, och således även butikerna.
Ica Sverige - Butikerna med dagligvaruhandel.
Rimi Baltic - Dagligvaruhandel i Baltikum.
Apotek Hjärtat - Apotekskedja som konkurrerar med bland annat Apoteket, Kronan och andra privata apotek runtom i Sverige.
Hemtex - Butik inom heminredning och textil.
Positiva aspekter/Konkurrensfördelar
* Täcker stora delar av spektrat med omtyckta produkter och tjänster - Bank, Dagligvaruhandel, Apotek och Hemtextil i samma bolag.
* Stor del av marknaden i Sverige - trots nya butiker går de flesta till någon form av ICA-butik
* En god motpol till Axfood - genom att äga båda täcker du "hela" marknaden i Sverige
* Goda siffror, låg skuldsättning
* Har börjat arbeta mer med E-handel, med mycket goda resultat
Risker
* Marknaden i Baltikum stöter på patrull i form av utländsk konkurrens
* Hur håller sig Hemtex och Hjärtat i dagens konkurrenskraftiga marknad?
Generella finanser
ICAs aktiekurs har sedan börsintroduktionen gått i positiv trend. Över se kan man se svackor i takt med att bolaget stått inför utmaningar - så är även fallet idag. ICA konkurrerar med Axfood, Netto, Lidl och Coop i Sverige. Till deras fördel verkar det dock som att ICA och Axfood verkar vinna denna strid utifrån vinstutveckling, medan Coop slåss med ekonomiska problem och Lidl och Netto har en nisch-attraktion för många.
Sett till utdelningen är ICA ett ganska lätt case. Utdelningen har stigit stadigt sedan 2008, med undantag för 2012 då bolaget hade ekonomiska problem och valde att inte ge någon utdelning. Svårt att försvara som en trend, men samtidigt är det ingenting jag är oroad för i det långa loppet, då jag bedömer att bolaget har ett intresse i att fortsätta att betala ut en konkurrenskraftig utdelning.
Desto svårare är det att se till EPS, där siffrorna fluktuerar upp och ned lite väl mycket. Kanske är det överdrivet, på grund av just 2013 där den bokförda EPS'en helt enkelt var så pass hög. Dock är det inte att sticka under stolen med att det inte är en stabil trend man redovisar - och det i sig är lite problematiskt, i min mening.
EBIT-marginalerna har rört sig relativt lite de senaste åren. Som exempel så var EBIT-marginalen samma 4.4% både Q3 2016 som Q3 2017, även om försäljningen ökade med 2.3%. Tillväxten under kvartalet var ungefär 2% jämfört med samma period tidigare, och denna trend om långsam tillväxt har nu varit under en tid - inga revolutionerande siffror, men heller ingenting man väntar sig med ICA.
ICA sticker inte heller under stolen med att man växer snabbare än konkurrenterna (Jag bedömer att man tar kunder från framför allt Coop), och att man lyckas få folk att handla mer varor på ICA. Onlinemarknaden har fått sig en ordentlig start med en ökning på över 50%, samt att nu 200 ICA-butiker säljer mat online. Vad gäller Baltikum och Rimi har ICA även, som i Sverige, fått konkurrens av Lidl som sätter press på matjätten med priser och annat utbud.
Man fokuserar framför allt på onlineförsäljningen av såväl mat, som medicin som hemtextiler. Samtliga av dessa områden är i progressiv tillväxt och har positiva effekter på företagets finanser. Personligen vet jag inte om onlineshopping av matvaror är någonting som kommer att hålla i sig, eller bli något som avtar med tiden - jag handlar själv inte online.
Men det jag kräver av mina två dagligvaruföretag som jag äger - Axfood och ICA, det är att man visar framfötterna vad gäller utvecklingen av detta för de kunder som önskar detta. Att det finns en efterfrågan är det för mig inget tvivel om.
Jag har gått igenom två av ICAs senaste balansräkningar och inte hittat några orosmoln på horisonten. Skuldsättningen i bolaget är låg/ej relevant, och utveckling går i positiv riktning. Den kritikpunkt som kan riktas mot bolaget är väl att det är ett förhållandevis tråkigt bolaget, och att aktiekursen de senaste åren stagnerat. Har ICA kanske uppnått sin nuvarande värdering och kommer ha svårt att nå högre?
En sak är säker. Befolkningen växer. Folk behöver äta, och folk behöver mat. Även om andra kedjor tagit sig in på marknaden i Sverige är det de stora kedjorna - ICA, Coop och Axfood, som fortsatt dominerar marknaden. Av dessa tre verkar det vara Coop som dragit det korta strået och faller som en sten, medan Axfood och ICA är företagen som visar innovation och framåtanda. Båda företagen befinner sig i en god position, och med den marknadsandel man har, samt det faktum att kundgrupper inte av någon plötslig anledning kommer att sluta handla på ICA, är investeringen i min bedömning säker.
Väldigt defensiv, inte mycket att förvänta sig i tillväxt eller utdelningsökning i det korta loppet, men säker. Och det är ju precis sådant vi vill höra. ICA är ingen kursdubblare. ICA är ingen utdelningsraket.
Men den är säker, och inte cyklisk.
Sammanfattning av portföljinnehavet
ICA är, tilllsammans med två andra företag, svenska folkets "favorit" vad gäller dagligvaruhandel. Nu när onlinehandeln har börjat släppa lite grand, och bolaget uppvisar stabilitet vad gäller detta finns det inte mycket som talar emot ICA för en stabil långtidsinvestering i svensk dagligvaruhandel. Tillsammans med Axfood det bolag jag valt i Sverige (och Baltikum). Jag ser fram emot mer goda nyheter inom ICA.