Tuesday, January 16, 2018

SHB Nordic Smart Beta Index - värt att titta på

Ofta får jag frågan av läsare eller kollegor vilka bolag som är bra att börja med om man är intresserad av att investera i utdelningsaktier. Vanligtvis brukar jag inte ens svara på frågan - jag ger inte folk tips om vilka bolag eller hur man ska investera. Folk får ta sina egna beslut. Jag kan däremot berätta om vad JAG gillar att investera i.

Bloggkollegan Petrusko hade häromdagen ett väldigt intressant inlägg som läses här. Han refererade till SHB Nordic Smart Beta Index, vilket är en index som följer svenska bolag som ger utdelning. Jag tog en titt på indexet och märkte ganska snabbt att många av de bolag jag äger faktiskt ingår i detta index, och att indexet även har bolag jag länge funderat på att ta in. Petruskos kommentar att indexet inte innehåller skitbolag är således inte långt ifrån sanningen.

Jag vill tillägga innan man störtar in och tittar på indexet att man faktiskt tittar över den etiska biten - vilka bolag vill man äga och vilken typ av bolag ser man inte som acceptabelt att äga utifrån vad man vill investera i. För mig är listan enkel - Tobak, olja, vapen och tydligt "onda" bolag är inte okej. Det innebär att från denna index försvinner bland annat Swedish Match och Statoil. Samtliga av bolagen i indexet lämnar dessutom en utdelning.

Listan är således en väldigt intressant inspirationskälla för framtida investeringar och tåls att titta på.

Indexet finns att tillgå här.