Wednesday, April 18, 2018

Utdelningarna droppar in.

Det är en rolig period, månad 3-6 i Sverige, när utdelningsperioden gör att det varje vecka vankas lite slantar i portföljen. Under April månad kommer en stor del av vargfondens Svenska/Europeiska portfölj in på kontot, och i det här läget så har Vargfonden, precis som tidigare, målet att spara dessa pengar. Valet har fallit på ett sparkonto med 0.55% sparränta. Ingenting att höja till månen, men jag är allergisk mot att låta pengar inte generera någon typ av avkastning - det går helt enkelt inte.

För närvarande har vi alltså nästan en 10%-ig kassa som väntar investeringsmöjligheter eller en förändring i marknaden. På grund av hur det ligger till med kostnadstäcknings- och sparkvot stör det mig inte längre att ha dessa pengar oinvesterade, och jag skulle kunna tänka mig att till och med öka detta till 15-16% så småningom. Just nu bedömer jag marknaden också som ganska sval, investeringsintressemässigt. Detta på grund av en otroligt svag svensk krona i relation till euro. Detta är väldigt bra för våra utdelningar, men groteskt dåligt vid inköp. Det gör att alla företag i Finland och Tyskland för närvarande går bort. Orkla och Latour rör sig nära köplägen, men just nu är det inget av bolagen som riktigt lockar ändå. Min bedömning är att det tåls att vänta lite mer.

Detta är också anledningen till att det varit lite tyst. Livet går vidare - mina ambitioner inom konst, musik och andra saker går bra och framåt. Jag planerar inför en framtida förkortning av arbetstid, alternativt ett lämnande av arbetsmarknaden helt och hållet (på traditionellt vis), men vad gäller aktier är Vargfonden lite i en "Holding pattern".

Och det är bekvämt.


Hoppas ni har det bra!

No comments:

Post a Comment