Tuesday, April 3, 2018

Försäljning - Bakkafrost


Idag bestämde jag mig för att avyttra positionen i Bakkafrost - i alla fall för närvarande. Anledningen till detta är ganska enkel. Laxfiske och odling är en cyklisk sektor som är beroende av spotpriset på lax. detta kan vi illustrera nedan.


Som man kan se är de nästan rekordhöga priserna på lax på gång att falla igen. Detta kommer också att påverka kurser för Bakkafrost, Marine Harvest, Leroy Seafod, etc. Vargfondens position i Bakkafrost är upp ungefär 43 %, och detta på mindre än 3 månader. Ett P/B på över 4.4 och ett P/E på 33+ är tydliga signaler för att aktien för närvarande är övervärderad och kommer att falla. Huruvida detta sker om 1 dag eller 1 år är naturligtvis något som återstår att se.

Aktievargen är dock fullt nöjd med en vinst om motsvarande 10 * X där X står för utdelningen under året 2017/18.

Av denna anledning väljer jag att börja avyttra innehavet till förmån för att köpa bolag som befinner sig i bättre köpläge, samt lägga en ansenlig del i Vargfondens kassa. Jag skulle inte gjort detta med innehav som av sin karaktär är andra än väldigt cykliska, såsom just lax eller kanske råvaror.

Jag vill även förtydliga att investeringsbetyget för Bakkafrost inte förändras. Jag tror fortfarande starkt på bolaget, och tänker köpa tillbaka det när priset bättre matchar bolagets bokförda värde. Kort och gott är bedömningen att Bakkafrost kommer falla tillbaka på mer normala nivåer om 330-350 NOK - och då fyller man på igen.


No comments:

Post a Comment