Saturday, March 31, 2018

Månads- och Kvartalsrapport - Q1 och Mars 2018


Ovanstående: Utveckling Mars 2018 jämfört med OMXS30


Ovanstående: Utveckling Kvartal 1 2018, jämfört med OMXS30

Som kan tydas av ovanstående grafer är det lätt att vara tillfredsställt med utvecklingen som Vargfonden har genomlidit både under föregående månader och under föregående månad. En utveckling på 3.58% under Q1 är långt bättre än OMXS30, som under samma period ligger på cirka -2%. Även på månadsbasis har Vargfonden lyckats hålla sig precis vid nollan, samtidigt som index sjunkit med runt -2.6 %.

Under månaden har ungefär 31% av årsutdelningen 2018 kommit in. Detta förs in på Vargfondens kassa för framtida investeringar.

Framtidsutsikterna för Vargfonden bedöms som goda, även om jag bedömer börsklimatet som volatilt och osäkert. Nuvarande börsklimat har gjort att målet för halvåret, kanske till och med för året, är påsamling av kassa. Kassan ska utgöra mellan 10-20% om möjligt för att vid en ordentlig dipp vara redo för att köpa in till "bra priser".

Många argumenterar att det är onödigt att inte vara fullinvesterad. Vanligtvis är jag en av dessa. Men denna argumentation är inte längre lika viktig för mig då jag Januari 2018 uppnått ett väldigt viktigt mål - nämligen att Vargfondens genomsnittliga månadsinkomst - skatt, överstiger genomsnittliga månadsutgifter för ett "fritt" leverne.

Detta innebär att det inte längre finns ett mål om att "uppnå" ett fritt liv genom utdelningar. Målet blir istället att uppnå ett "ännu friare" liv samt att man optimerar olika delar av detta, samtidigt som man ser till att kostnadstäckningskvoten stannar över 100%. Som ni ser på kurvan påverkar också vår utdelningsmodell här i Europa under Mars/April/Maj, sparkvoten väldigt starkt.

På grund av detta blir inte argumentationen om att vara "fullinvesterad" eller att öka inkomsterna via utdelningar, så viktiga som de var för något år sedan. Jag kommer istället att avvakta till bra köpptillfällen och försöka analysera olika bolags utvecklingar, priser och andra faktorer mer fundamentalt. Jag kommer också att öppna för viss swingtrading med bolag av cyklisk karaktär (lax, råvaror, viss industri). På många sätt blir det mycket roligare att investera i kontext som denna, just för att det hela tiden finns en hög bakomliggande frihetsgrad. 



Jag har också påbörjat lite av min fritidsplanering som jag relaterar till i förra inlägget - att lära sig andra saker, andra discipliner och att arbeta mer fysiskt och mer vetenskapligt än vad jag gör idag. Mitt val har fallit på en utbildning inom el och mekatronik  som jag kommer att läsa på distans samtidigt som jag arbetar heltid inom mitt nuvarande jobb.

Målet är att Juni/Juli 2019 vara redo för en förändring i mitt yrkes/professionella liv, men detta får vi också se. Min arbetssituation är väldigt "fri", och mina framtidsutsikter ser även dessa väldigt fria ut. Jag har inga bekymmer kring vad som händer om jag inte jobbar kvar i mitt fält efter 2019. Eller om jag inte lyckas med utbildningen. Eller om jag får jobba med något helt annat. Det är helt enkelt väldigt stressfritt.

Jag kommer istället att bara göra mitt bästa. Inom allt.




Q1 markerar också kontroll av de mål jag satte under Januari 2018. Följande mål sattes.

* Investera 55 000 SEK i portföljen.
Q1 ger mindre inkomster, och målen ska vara realistiska. Jag får hoppas att detta går att uppnå.

Status: Uppfyllt. Långt mer än 55 000 SEK har investerats.

* 1 kortare novell (25-50 sidor) per kvartal.
Novellskrivandet skall fortsätta. 25-50 sidor ska jag ha skrivit fram till slutet av mars.

Status: Uppfyllt. Ungefär 60 sidor har skrivits i en novell jag arbetar med.

* 50 träningspass
Jag tänker försöka igen - detta är inte svårt, kräver bara mer disciplin.

Status: Nästan uppfyllt. 43 träningspass blev det, och det är en ganska okej nivå, har jag kommit fram till. Justering av målet kommer att ske.

* Skriva Q4-rapporter på samtliga bolag
Skriva uppdateringar på alla bolag - viktigt för att hålla igång betygssystemet som jag försöker utarbeta för mig själv.

Status: Uppfyllt. Finns publicerade och går att söka efter.

* 1-2 timmar konst, minst 4 dagar i veckan
Jag har sänkt kraven här och hoppas att det är något som faktiskt går att uppnå även med de arbetsrelaterade förutsättningarna jag har idag.

Status: Uppfyllt.

* Hålla konsumtionen till en låg nivå.
Fortsätta i samma anda är ett bra mål - detta behöver jag göra till måluppfyllelsegraden av utdelningarna är högre än de är idag.

Status: Uppfyllt. Jag har fått kämpa med att uppnå min önskenivå på matinköp om 1600/månad. Januari, Februari och Mars låg jag mellan 120-240 SEK under denna önskenivå.


Inför nästa kvartal justeras målen på följande sätt:

* Spara upp till en kassanivå om 10%
* Skriv 50 sidor på novell/noveller.
* 40 träningspass.
* 1-2 timmar konst, minst 3-4 dagar i veckan
* Låg konsumtionsnivå
* Daglig spelning av Gitarr/Banjo/Piano
* Påbörja studierna inom el/elektronik


No comments:

Post a Comment