Thursday, March 22, 2018

Pensionsplanering - del 3 - Musik




Som pensionerad kan man sjunga, fira och vara fri

Musik har alltid varit en komponent i mitt liv, även om jag inte varit aktiv i att själv skapa musik förrän ganska sent i mitt liv. Jag spelade piano när jag var liten, trummor under en 5-6 år, och sedan började jag spela piano när jag var 26. Ganska sporadiskt. För 2 månader sedan köpte jag en banjo, och nu planerar jag att köpa en gitarr och även en bouzouki (irländsk). Jag älskar att spela stränginstrument (även Piano kan beskrivas som ett stränginstrument ;)) och detta är en komponent i mitt liv. Varje dag vill jag plocka upp eller sätta mig vid ett instrument och spela - minst 30-40 minuter per dag.

Jag har inga ambitioner att spela inför publik - jag gillar bara att spela. Ambitionen är kanske att hitta andra som också spelar instrument och som man kan spela tillsammans med. Jag kanske också vill hitta någon lärare i ett eller annat instrument så småningom som mer än jag, kan lära mig med expertis hur jag ska spela vissa instrument. Det gäller framför allt piano och gitarr, känner jag. Även här finns det fördelar med att bo i staden respektive landsbygden. I storstäder finns det gott om lärare och kunniga inom instrument som man kan ta lektioner av. Detta är inte fallet ute på landsbygden, men istället kan man ju på landet ta med sig banjon ut i skogen och spela där.

Det finns tydliga fördelar med att spela instrument. Låt oss ta några som är rent evidensbaserade.

* Att spela ett instrument minskar stress
* Att spela ett instrument gör dig smartare än någon som inte spelar instrument
* Att spela ett instrument förbättrar ditt sociala liv - musik förbinder dig till människor
* Att spela ett instrument förbättrar ditt självförtroende
* Att spela ett instrument lär dig tålamod
* Att spela ett instrument fostrar kreativitet
* Att spela ett instrument förbättrar ditt korttids- och långtidsminne
* Att spela ett instrument utvecklar disciplin
* Att spela ett instrument ger dig en känsla av måluppfyllelse
* Att spela ett instrument är roligt

Samtliga av dessa punkter kan jag bekräfta. Frågan är snarare varför vissa väljer att INTE spela ett instrument. Alla borde göra detta, och börja idag! En gitarr kostar en femhundring, mindre om du köper den begagnad.

Jag vill också lägga till ännu en fördel. Den fingerfärdighet du får av att spela instrument är obeskrivlig!

Musik ska vara centralt i mitt liv, både nuvarande och i ett framtida pensionerat liv.

Vad kan jag göra för att förbättra mina musikaliska förutsättningar?
* Vidhålla min musikaliska träning i olika instrument. My instruments of choice är idag Banjo, Piano, Gitarr och Bouzouki
* Se till fördelarna som finns i storstaden genom musikalisk gemenskap med andra som också spelar instrument
* Konkret tid och schematisering av musik - 30 minuterspass, 15 minuterspass, eller annat.
* Att utveckla min förmåga genom svårare stycken och mer avancerade låtar.

No comments:

Post a Comment