Tuesday, March 20, 2018

Pensionsplanering - del 1 - Fysisk aktivitet

Vad består en pensionerads dagar av? Vad gör man?

En fråga jag suttit och funderat på de senaste veckorna är hur man ska strukturera upp sina dagar när man bestämmer sig för att gå i pension. Jag kan, under vissa förhållanden och om jag accepterar att precis täcka mina månadskostnader, gå i pension idag.

Jag gör valet att inte göra detta utan att fortsätta jobba. En del av detta är för att jag vet med mig att jag behöver en daglig struktur som motverkar sysslolöshet i mitt liv, och att jag behöver ett aktivt socialt sammanhang för att må bra. Ett aktivt socialt sammanhang är inte grannar, inte endast familj, det behövs för mig mer än så.

Med denna tankegång, här kommer en artikelserie som handlar om pensionsplanering. Vad ska du göra när du är pensionerad/ekonomiskt oberoende, och hur planerar du detta? 

Såhär går mina funderingar just nu vad man ska göra när man pensionerar sig och vad dagarna ska bestå av.



1. Fysisk aktivitet
Något jag började mer seriöst med under hösten 2017 är träning. Jag tror detta är en integral part i ett liv där man mår bra. Varannan dag ska man ha fysisk aktivitet eller konditionsträning i minst 60 minuter. För tillfället gör jag detta genom övningar med hantlar samt en träningsscykel i hemmet. Jag är ingen bodybuilder. Jag har ingen ambition att bli en bodybuilder, eller någon som ägnar sitt liv åt fysisk träning, men jag vill hålla mig i form och upprätthålla en god hälsa. Jag dricker proteinshakes varje dag. Mina träningsdagar är tisdag, torsdag, lördag och söndag - ingen måndag, till skillnad från bilden. Söndag är cardio-dag med 60 minuters cykling. Resterande är träningspass med hantlar blandat med cardio.

Vad kan jag göra för att förbättra detta?
* Upprätthålla god träningsaktivitet. Träna vid varje tillfälle. Inte missa träningsdagar.
* Utöka med andra cardio-övningar. Jogging istället för cykling inomhus.
* Gå till gym? Jag har brottats med denna fråga länge, men kommit fram till att gym för mig inte är gångbart då det förutsätter att det kommer att finnas gym i min närhet. I skogen finns inte alltid gym. Jag skippar detta just nu, men kan komma att återkomma till denna punkt i framtiden.
* Träna någon typ av kampsport/MMA? Kanske. Skaderisken gör att jag tvekar lite här (mina händer och fingrar är otroligt viktiga för mig), men det kan bli aktuellt i framtiden.
* Räcker god kost kombinerat med proteinshakes och träning för att upprätthålla god fysik? Behöver jag något mer? Tåls att undersöka.

Lite kort om del 1, som handlar om fysisk aktivitet, en viktig komponent i ett hälsosamt liv även efter ekonomiskt oberoende.

No comments:

Post a Comment