Friday, March 30, 2018

Pensionsplanering - del 5 - Fritid och andra sysselsättningar - Slutgiltigt mål



Så vad vill man ha ut av en "tidig pension" eller "finansiellt oberoende"? Är målet att vara kock, konstnär, musiker eller något annat?

Mitt mål är enkelt att komma till, men inte enkelt att utföra. Att vara Homo Universalis innebär att vara lärd och kunnig inom många olika områden, och att använda denna kunskap för att lösa olika typer av problem, och som en effekt av detta även leva ett fullgott och produktivt liv. Detta kallas även för Polymath eller "Renessänsman/människa" och är någon som har ett brett spektrum av olika intressen. Centralt för många Polymaths är att de hade intressen som inkluderade både konstnärliga, praktiska och rent vetenskapliga områden.

DaVinci var en sådan, som hade en tydlig konstnärsfokus samtidigt som han arbetade på arkitektur, ingenjörskonst och utvecklade allt ifrån smedesverktyg till musikinstrument.

Jag tror inte att jag på någon nivå kommer att vara i närheten av historiens berömda Polymaths, men strävan efter att leva ett fullgott liv och fokusera på olika områden verkar för mig som ett väldigt ädelt och intressant mål. Det är också min bedömning att en Polymath idag behöver vara till en viss del finansiellt oberoende. Hur ska du annars kunna ta till dig av nya utbildningar om ny informaton, om du samtidigt behöver bekymra dig om förvärsinkomster? För mig tror jag att detta skulle vara väldigt svårt.

Detta är en av anledningarna varför mångdisciplin är lite av ett mål för mig. Vissa av de saker jag vill göra kräver inte att jag sätter mig i skolbänken igen. Musik, skrivande, matlagning, allt detta går att lära sig inom ramen för en existerande förvärvsanställning.

Däremot saknar jag i dagsläget något strikt teknisk/vetenskaplig utbildning. Detta är något jag tänker ändra på de kommande åren, genom att utbilda mig inom el och elektroteknik. Det är inte samma sak som ingenjör/civilingenjör, men det är för mina mål nära nog.

Detta är bara ett av de mål jag vill arbeta med under min "frihet" eller medan jag når frihet. En mer komplett lista på olika mål finns faktiskt här på bloggen!

Det är svårt att tala om vad man behöver göra för att på ett bättre eller snabbare sätt nå sina mål - såsom jag gjort med de andra fyra delarna i denna lilla serie. Istället handlar det här om något väldigt långvarigt. Något själsligt. Något som är väldigt svårt att sätta ner på papper, annat än vissa steg av det. Jag har hittat en utbildning som passar mig inom el och elektroteknik, och denna tänker jag ta mig igenom. Hur detta sedan bidrar till mina långsiktiga måll, detta återstår naturligtvis att se.

Något som är viktigt i detta, som jag märkt under de senaste åren, är att följa individuella mål i varje område där ditt intresse finns. Jag försöker skriva varje dag. Teckna varje dag. Läsa varje dag. Spela instrument varje dag. Laga mat så ofta det går. På så sätt "rostar" inte något område riktigt, vilket annars lätt händer om du inte spelar ditt instrument på 1-2 månader, eller inte tecknar på ett bra tag.

Ett väldigt diffust inlägg, detta inser jag. Kanske är det ingen som känner igen sig i detta som mål. Jag vill tillbringa livet med att lära mig och utvecklas inom de områden jag tycker är intressanta och givande. Detta är målet.

Finansiellt oberoende är endast en förenkling som på ett enkelt sätt möjliggör detta.

För mig har det aldrig handlat om pengarna i sig, och det kommer det heller aldrig att göra, även om ekonomi och sparande som disciplin är någonting roligt.

Men det handlar om livet.


No comments:

Post a Comment