Friday, March 9, 2018

Konsten att diversifiera - del 2 - fastigheter

I mitt förra inlägg började jag skriva om olika sätt att diversifiera investeringar. Ett annat sätt, förutom guld, att diversifiera, är att köpa en fastighet i någon form som man sedan hyr ut. Modellen är attraktiv, och i ett land med bostadsbrist som Sverige, verkligen inte ointressant. Fördelarna med att investera i en hyresfastighet eller lokal i någon form är flera.

* Hyresfastigheter är inte påverkade av börsmarknadens svängningar.
Även om börsen går ned, folk måste fortfarande bo och leva och betala hyra. Detta påverkas inte av marknadens svängningar, även om värdet på fastigheten, räntorna, eller bostadsmarknaden naturligtvis påverkas.

* Tried and true
Fasighetsinvestering är någonting väldigt vinstgivande och, till ytan, en väldigt enkel kalkyl.

* Värdeökningar i fastigheten
Oftast ökar fastigheten i värde, vilket förutom hyresintäkterna ger dig en stabil inkomst.

* Köpa via företag
Om du som jag äger ett företag kan du med överskottet i företaget äga fastigheten. Du minskar då din bolagsskatt och investerar pengarna "smartare" (beroende på omständigheter naturligtvis).


Dock är en hyresfastighet i någon form inte utan risker, och dessa risker behöver nämnas.

Källa: Pinterest


* Räntehöjningar
I dagsläget har vi ett mycket gynnsamt ränteläge. Detta gör det billigt att investera i många saker, eftersom lånen är så pass billiga. När räntorna stiger ett par procent sjunker också snabbt din inkomst. (Hyresintäkter - driftkostnader - räntekostnader - skatter/avgifter)

* Hyresgäster
Ganska cyniskt, men ibland uppstår det konflikter där det verkligen inte är enkelt att vara en hyresvärd. Hyresgäster, och att få ut dem ur fastigheten, kan vara riktigt, riktigt problematiskt, vilket man behöver ha med sig. Du måste även ta med i beräkningen vad som kan hända om fastigheten inte är fullt uthyrd - detta kommer drastiskt att minska din vinst, vilket om det är illa nog till och med kan få dig att gå i förlust för investeringen.

* Reparation & underhåll
Plötsligt blir en lägenhet vattenskadad eller något behöver repareras. Där rök 25 000 - 150 000 spänn. Reparation och underhåll är verkligen inte roliga kostnader, särskilt om de är oförutsedda.

* Tidsinvestering
Inbilla dig inte att du inte kommer behöva spendera tid eller att ha någon som är tillgänglig för fastigheten. Detta kommer att ske. Det kan handla om frågor från hyresgäster, klagomål, förändringar eller annat som behöver tas tag i. Tid är inte gratis, och din tid bör inte heller vara gratis. Man får helt enkelt mäta om den tid man investerar är mindre värd än det man får ut av fastigheten. Med ett driftnetto om 4-7% klarar du precis av att tjäna mer än du hade gjort om du investerat kapitalet i utdelningsaktier - där du inte behöver göra särskilt mycket.

Frågan blir således om det är "värt" att vara hyresvärd. Jag tror att många investerare förenklar utmaningarna med att vara en hyresvärd lite för mycket. Det krävs förberedelse och det skadar nog verkligen inte att vara väldigt händig - något jag personligen inte är. Möjligheten att vara hyresvärd är något jag tittat på under 2 års tid nu, dels för att hitta någonstans att investera överskottskapital från bolaget, men än så länge har jag inte hittat rätt möjlighet eller gjort den research som krävs. Jag har inte ens bestämt mig om det är något jag faktiskt vill göra - skräckhistorierna är många, vad gäller ägandet av fastigheter.

Potentialen och diversifieringen är naturligtvis intressant, och något jag tittar ganska nära på. Jag har gjort kalkyler för fastigheter i mitt närområde, och dessa är attraktiva. Men något jag ofta kommer tillbaka till är att investeringar i utdelningsaktier enligt portföljstrategin är ett enklare sätt att investera. Även om börsen går ned och bolagen/aktierna skulle tappa 60% av sitt värde under några år är det inget som stör mig nämnvärt. Kapital och trygghet finns trots detta, och jag lider ingen nöd av ett sådant fall.

Man ska naturligtvis diversifiera, men diversifiering för sakens skull är inte heller bra. Diversifiering kan även göras inom ramen för portföljen - kanske är detta en bättre lösning?

Kanske inte.

Hur tänker ni kring ägandet av hyresfastigheter?

No comments:

Post a Comment