Wednesday, March 28, 2018

Pensionsplanering - del 4 - Mat



Att ha mer tid att laga god och hälsosam mat är en central del av ekonomiskt oberoende

Matlagning är någonting jag tycker är väldigt roligt. Förkärleken är för grönsaker, även om jag även lagar olika typer av kött. Ambitionen är att att laga en riktig god middag flera dagar i veckan. Frukost och lunch är ganska enkelt och behöver oftast inte omfattande tillagning. Under de senaste 2 åren har jag utökat mitt kök med högkvalitativa grytor, pannor, kryddor/kryddförvaringar, och olika grundförutsättningar för rolig matlagning.

Matlagning är, precis som musik och konst, någonting positivt för själen.

* Kontrollen över maten är din. Du bestämmer vad du äter.
* Du vet vad du får i dig. Kemikalier och tillsatser kan du kontrollera själv
* Du sparar pengar
* Matlagning är en övning i Mindfulness
* Matlagning kräver, och förbättrar koncentration
* Du lär dig hantera verktyg såsom knivar, kryddor, ingredienser och annat roligt

Ett tydligt resultat av att laga mat själv är att man aldrig eller sällan äter halvfabrikat, utan hellre lagar från färska ingredienser. Ett sekundärt resultat är att jag inte äter lika mycket kött längre. Detta är inte för att jag är vegan eller vegetarian, utan helt enkelt för att jag älskar smaken av, och att tillaga grönsaker. Tillagning av kött är också roligt, men jag har inte behovet av att äta kött så ofta som jag tidigare hade.

Jag lagar gärna matlådor, oftast 3-5 portioner eller så, som jag sedan breder ut under veckan. Detta ger väldigt hälsosam mat till ett billigt pris, vilket påverkar allt annat jag gör på ett positivt sätt. Jag får mer tid för mina andra aktiviteter, såsom konst och musik. Jag får i mig hälsosam mat. Jag får energi och annat härligt till min fysiska träning.

Som många andra konstnärer strävar jag efter att bli lite av en mångsysslare. En person i DaVincis anda som hade passion för både det konstnärliga och vetenskapliga. Vad jag gör på min fritid, inom dessa olika grenar, försöker jag ha som uttryck av detta, och mat är en av dessa. Renaissance Man - det är lite något jag strävar efter. Ett annat ord för detta är Polymath.

Jag tror att en av förutsättningarna för att kunna vara en "bra" polymath är att vara finansiellt oberoende.

Utifrån detta, vad kan jag göra för att bli en bättre kock?
*  Fortsätta laga mat, och att försöka förbättra mina färdigheter
*  Pröva nya recept, nya stilar och inspiration för matlagning (mat från olika länder, etc)
*  Någon gång i framtiden gå på en kockkurs för att lära mig av proffs


No comments:

Post a Comment