Wednesday, March 21, 2018

Pensionsplanering - del 2 - Konst


Som pensionerad kan man vara aktiv. Kreativ. Fri.

En annan del i min planering inför pensionen är mina ambitioner och mitt fritidsintresse som är relaterat till konst och konstnärligt skapande. Jag tecknar och målar här med blyerts, kol, bläck, gouache, olja och digitala medier. Konsten för mig är ett viktigt utlopp för min kreativitet och en viktig komponent i ett bra mående. Dock är en balans viktig. Som konstnär är det lätt att man blir isolerad. Isolation som resultat av detta är inte något som är önskvärt, varken i små eller stora omfattningar. Att inte bli isolerad samtidigt som konst är en stor del av pensionen, och något man kan sitta med varje dag, kan göras på olika sätt.

Det finns här konstföreningar och andra organisationer där man kan gå med. Alternativt kan man få ett utlopp för det sociala genom helt andra sammanhang, som inte har att göra med konst. Huruvida jag försöker göra detta genom konstföreningar eller andra alternativ ser jag inte som så viktigt, eftersom behovet av socialt sammanhang är något som finns i pensioneringen som helhet, inte endast under detta med konst. Det kan vara något så simpelt som att umgås med vänner eller annat.

Detta med konst och socialt kan, intressant nog, vara mycket enklare i stora städer som Stockholm, Göteborg och Malmö där det finns många som håller på med detta. Jag som bor på landsbygden har lite svårare för detta. På landsbygden finns andra fördelar för konstnärer. Att bara kunna ta sitt skissbox och gå ut i skogen och teckna eller måla är en stor fördel i sig. Jag tror någon typ av delat boende, med en liten lägenhet i någon stad, kan vara en väldigt stor fördel.

Så hur ska jag göra för att i framtiden förbättra denna del?
* Konkret schema och tankar kring struktur för min konst, från dag till dag, vecka till vecka, och år till år.
* Någon typ av delat boende som ger mig tillgång till både stadens och landsbydgens fördelar relaterade till konst
* Resor utomlands för att studera konst och konstverk. Italien, Frankrike, Östeuropa och andra länder är tänkbara mål.
* Att någon gång studera konst i USA eller Sankt Petersburg. De ekonomiska förutsättningarna för detta kan vara omfattande - över 150 000 SEK per termin, är min gissning, inklusive avgifter och boende samt resor,
* Att skapa någon typ av "konstgrupp" som träffas och sysslar med teckning och målning ihop, lämpligtvis kroki eller liknande. Antingen eller både och på landsbygden och i staden.

No comments:

Post a Comment