Saturday, January 7, 2017

Aktieurval - Januari 2017 - Del 2

God morgon allesammans!


Som framgick av gårdagens inlägg håller jag för tillfället på att gå genom min aktielista för köpkandidater för Januari. Min första tanke var ICA-gruppen, alternativt Axfood. Ett fullt dugligt alternativ, men det kanske finns bättre?

Låt oss se vad vi kan hitta om vi letar runt i utdelningsaktiernas djungel!
Image result for Ford
Japp. Ford.

Många kör en Ford. Många gillar Ford. Heck, Ford har världens mest populära Super-duty trucks, med sin F-serie. Hur kan man göra ett dåligt köp vad gäller Ford? Låt oss titta på siffrorna. Kanske är det ett bra alternativ, ett företag som har över 110 år på nacken och som ändå verkar gå väldigt bra!

P/E ratio: 6.37
EPS: 2.00
Dividend: 0.15 (kvartal)
Div yield : 4.70%

Ser ju onekligen väldigt bra ut. Min fråga i sådana här situationer blir alltid - vad är haken?

Tja, Ford är lite av en wild card. Under den ekonomiska krisen som många av er särskilt minns under mitten av 2000-talet gick Ford, som många biltillverkare på knäna. General Motors (NYSE:G) gick i konkurs. Ford klarade sig från detta, men som resultat av recessionen skar man utdelningen vid knäskålarna och drog in allt vad investeringar och utdelningar till aktieägare hette.

Inte så populärt. Låt oss titta här.

Image result for ford dividend history

Verkligen ingen munter bild som målas upp. Hur kan det bli såhär? Ja, Bilinköp och bilindustrin är en väldigt cyklisk industri. När ekonomin går upp och folk har pengar köper man bilar. När det går sämre om ekonomin är i frifall köper inte folk nya Super-Duty Trucks eller Fiestas - ganska enkelt, och ganska logiskt, inte sant?

Utöver detta lider (ingen politisk värdering) Ford även som många industrier av en väldigt fackorganiserad arbetsstyrka, som naturligtvis i investeringssammanhang är av negativ art då det tar tid att anpassa sig till nya ekonomiska verkligheter, både positiva och negativa.

Så varför tittar jag på Ford överhuvudtaget?

Tja, 4.7% direktavkastning på ett företag som Ford är ingenting att snyta åt i min mening. Jag tror också att Ford lärde sig en läxa av krisen under 06 - 11.

Fords CFO Bob Shanks sa följande under en investerarkonferens

"We expect Ford's performance to be strong through 2018 -- with our core business improving, allowing us to invest in the emerging opportunities that will ensure our future success. Our capital allocation continues to be disciplined and to deliver strong returns, and we are fully prepared for a downturn. As a result, we plan to offer a secure regular dividend through the business cycle with an option for upside on investments to keep our core business strong and to win in emerging opportunities."

Planen verkar alltså vara att tillhandahålla kapital även under nästa recession för att säkerställa att utdelning bibehålls. Kan man lita på detta? Kan man lita på att Ford inte gör samma sak under nästa "downturn" ?

Jag brottas själv med frågan. Jag tror att Ford är ett otroligt starkt varumärke med mycket tillväxtpotential. Bilar som Fiestan, F-serien och andra produkter gör att man är ett världens och västvärldens starkaste varumärke inom bil. Jag tror även att man i elrevolutionen kommer att vara i framkant, tillsammans med europeiska och tyska tillverkare.

Gällande bilar äger jag idag BMW (XE:BMW) och funderar även på Daimler/Mercedes (XE:DAI). Men på grund av diversifiering både internationellt och valutmässigt vill jag även ha in något amerikanskt märke i portföljen, och då känns Ford (NYSE:F) ganska nära till hands.




























Inköp idag sker vid 12.76, vilket inte är alltför långt från 52-week-low.

Vad tror ni? Dags att köpa Ford?

Disclaimer: Jag äger i dagsläget inte Ford